Dragony – Masters Of The Multiverse

Glorieuze rondvaart langs fantasywerelden
85/100

Power metal is een spectrum. Aan de ene kant heb je bands die serieuze, veelal gitaargedreven, muziek maken, zonder grappen en grollen, zoals Blind Guardian, Iced Earth, Stratovarius, Riot en Bloodbound (halverwege). Aan de andere kant heb je de overdreven bombastische inslag van Rhapsody, Dragonland, Pathfinder, en Bloodbound (in het begin), en als je nóg verder gaat, de bands die alles compleet over de top gooien zoals Twilight Force, Gloryhammer en Bloodbound (anno 2018, die band verandert gewoon veel van stijl ja). Dragony bevindt zich precies op de lijn tussen deze laatste twee groepen. De presentatie van de band is kazig, de teksten lekker cliché, en de muziek staat bomvol met kleffe orkestraties en poppy refreintjes, maar nergens is de zweem van parodie zoals bij Gloryhammer te ruiken. Voorganger Shadowplay was een solide brok muziek, waar nog het een en ander aan te verbeteren viel, en de ep Lords Of The Hunt was een smakelijk zoethoudertje dat ons wel nieuwsgierig maakte naar nieuw plaatwerk. Zie hier: Masters Of The Multiverse, een plaat waarop elke track handelt over een andere game, boekenserie, een ander stripverhaal of wat voor wereld dan ook.

Begrijp me niet verkeerd, dit is een op en top kazige symfonische power metalplaat geworden. Dragony is gewoon geen band die het wiel opnieuw wil uitvinden, maar eentje die gewoon plezier wil maken, met muziek die ze leuk vinden. Dat de band daar bovenop ook nog bestaat uit prima muzikanten en een meer dan prima zanger is mooi meegenomen. Siegfried Samer beschikt over een kraakheldere stem. Hoog, maar met voldoende oempf en klinkklare intonatie voor maximaal meezingen. Waar Shadowplay nog heen en weer laveerde tussen symfonische power metal en meer rockerig spul, kiest Masters Of The Multiverse resoluut voor power metal, een koers die de eerdere ep al een beetje aankondigde. Het enige ´rockertje´ is het 80´s geïnspireerde riedeltje If It Bleeds We Can Kill It, dat meteen tekent voor een onweerstaanbaar refrein en lekkere poppy synths. Het staat haaks op de machtige orkestratie van Flame Of Tar Valon en Grey Wardens (raad de onderwerpen voor extra punten), maar misstaat niet. Ok, misschien een beetje.

Heel dit album is gewoon spekkie voor het bekkie voor de moderne power metalfan. De orkestratie is geweldig en tilt de plaat naar een ‘hoger’ niveau. Een walgelijke kaasinjectie als Unicorn Union krijgen we niet, maar smullen is het van lekkere tracks als Defenders, het militair stampende The Iron Price en Eternia Eternal – The Masters Of The Multiverse. Een wat modernere touch krijgt het met Angels On Neon Wings, waar de bombast ontploft in het refrein, maar de coupletten tegelijkertijd subtiel en dramatisch opbouwen. Gas terug neemt het album met het filmisch aangelegde Days Of High Adventure, waar vooral de bridge beklijft, en de ballade Fallen Star, dat veruit het zwakste onderdeel van de plaat is. Dragony mist vooralsnog de kracht om pakkende ballads te schrijven. De foute melodieën van Evermore en het de cover van het heerlijk slechte The Touch van 80’s incarnate Stan Bush ronden het album af.

‘Niet bijster bijzonder, wel erg lekker’: die map moet toch wel uitpuilen. Masters Of The Multiverse hangt af van je eigen beleving. Hou je van Europese power metal?  Hou je van overdreven bombast en kazige teksten? Mag de gitaar vaker ondergeschikt zijn aan de toetsen? Is muziek escapisme naar andere werelden? Als het antwoord op die vragen volmondig ‘ja’ is, ga je Dragony geweldig vinden. Masters Of The Multiverse is letterlijk een reis langs werelden en in die zin net als een rondvaartboot in Amsterdam: veel te vaak gedaan, maar ergens wel gezellig.

Releasedatum: 12-10-2018 | Label: Limb Music | Website

01. Flame Of Tar Valon
02. If It Bleeds We Can Kill It