Defecto – Nemesis

Puik staaltje powerprog
80/100

Defecto is een progressive metalband uit Denemarken. De band is opgericht in 2011, en na hun debuut-ep Defecto in 2012 kwamen ze in 2016 met Excluded, de eerste langspeler. Met dat album kregen ze wat meer wind in de zeilen en nu is Nemesis hun tweede wapenfeit.

De stijl van Defecto bestaat uit een symfonische en theatrale vorm van metal, en heeft wat dat betreft veel weg van power metal. Het progressieve van Defecto ligt dan ook vooral in de hoeveelheid instrumenten die er nog bij worden getrokken. Een paar klokken hier, orkest erachter daar, een pianoballad (The Sacrificed) voor de afwisseling. Aan de basis ligt echter die strakke heavy metal, maar ook met nummers als Savage, met een lekkere groove in de baspartij, en Gravity, weten ze lekker te rocken. De zang is clean en rauw, zo’n typische standaard rockstem. Qua stemgeluid en muziek heeft het ergens ook wel wat weg van Thunderstone. In het laatste nummer, Ascend To Heaven, klinkt de beste man onder begeleiding van piano eigenlijk zelfs net zoals Eloi Youssef van ‘onze’ Kensington. Naast zijn eigen stem komen er in nummers als Ablaze ook backing grunts bij kijken. Ook dit zorgt voor een extra dimensie en voor wat variatie.

Ode To The Damned is eigenlijk toch wel het pareltje van het album. Het opent met Spaanse gitaren, maar bouwt zich voort en eindigt sterk: rollende bas, bangbare riffs, een sterke vocale performance – alles klopt. Ascend to Heaven en Ode To The Damned zijn de langere nummers van de plaat, allebei rond de 7 minuten. De langere opbouw in deze nummers zorgt voor meer creativiteit; mochten ze deze tendens doorzetten, dan gaan ze nog ver komen.

Wat Defecto serveert is symfonische metal in vele verschillende vormen. Strakke metalnummers en rockende songs, met daaraan toegevoegd een scala aan instrumenten en geluiden. Muzikaal zit het allemaal goed in elkaar. De stijl is uniform maar alle nummers laten veel diversiteit zien. Dit maakt Nemesis een album dat gemakkelijk je aandacht weet vast te houden. Het is theatraal en bombastisch, strak en dan weer groovy. Afgelopen weken hebben een aantal grote namen weer nieuwe albums gedropt, maar het is zeker ook de moeite waard om Nemesis eens te checken.

Releasedatum: 15-3-2018 | Label: Black Lodge Records | Website

01. The Final Night of Silence
02. Nemesis