Dedpool – Lifecircle

In de underground is het ook goed vertoeven!
70/100

Dedpool, het was verdomme moeilijk om iets over deze band te vinden. Niet alleen omdat ze pas recentelijk bestaan (augustus 2016), maar ook omdat in elke zoekmachine de populaire Marvel-creatie Deadpool natuurlijk de eerste 100.000.000 hits opeist.

Maar na wat gemopper hadden we na de combinatie ‘bandnaam’ + ‘Boersma Records’ toch eindelijk beet en weten we sindsdien dus wanneer de band is opgericht, uit welke bandleden het vijftal bestaat (Armin, Lewan, Roln, Ratz en Oette) en, zoals de namen wellicht al verklapten, dat het kwintet afkomstig is uit Duitsland (Hilfarth). Zo, dat lult in ieder geval een stukje makkelijker.

De band omschrijft haar muziek als ‘groove metal’. Dat het bij wijlen grooved, staat buiten kijf, maar het is wel een donkersoortige muzikale groove waarin zich ook een forse dot death metal lijkt te wanen. De midtempo grooves worden aangevuld door de strot van Armin, welke zich ergens tussen death en blackened thrash-vocalen lijkt te circuleren: agressief, relatief verstaanbaar en al rollende van gruntend naar hoger gekrijs en soms (zoals bij The Wolf) een afsluitende ‘bleh’. Dit alles met de rauwe productie zorgt er dan ook voor dat de debuutplaat een oldskool karakter kent.

Dat de groove metal van origine voortkomt uit thrash metal bewijst Dedpool met nekbrekers als (joh, hoe kan het anders) Testament, Bacteria en Lifecircle, terwijl op Rebirth lekker wordt gesoleerd en het oude Machine Head rondwaart op The Unkown. Het zware The Disease zal zorgen voor een een net cijfer op de lokale schaal van richter en Spit It Out doet de naam ‘Midtempo Groove Machine’ eer aan.

Op deze eerste worp laten de heren in ieder geval merken dat hun hart bij de oude stempel ligt en hoewel elke track zo zijn jummie-momentje kent, zal Lifecircle naar alle waarschijnlijkheid bij het grote publiek vooralsnog onbekend blijven en zodoende haar hoofd nog niet boven de underground uit steken. Maar ook daar kan deze muziek prima voor de dag komen, gedijen en (mogelijk) zelfs verder ontkiemen. Wie weet.

Releasedatum: 26-10-2018 | Label: Boersma Records | Facebook

01. Rebirth
02. The Disease