Dead Shape Figure – Cacoëthes

Smakelijke brok spierballenmetal
79/100

‘Cacoëthes’ is ‘een onbedwingbaar verlangen’ en de term komt vooral voor in relatie tot OCD en aanverwante stoornissen. Het is tevens de titel van het nieuwste album van de Finse band Dead Shape Figure. Vijf jaar na het vorige plaatwerk Opus Victoria  keren de heren uit Vantaa terug met alweer hun vierde album.

De nieuweling begint op een manier die we nu niet direct verwacht hadden: met een symfonische introtrack die behoorlijk filmisch aandoet. De eigenzinnige Finnen vinden het dan nog niet genoeg, want ook het eerste ‘echte’ nummer The Last of the Bearing Beats start met orkestraal bombast. Al snel schakelt de band naar het vertrouwde geluid en vanaf dat moment blijft de schoenmaker bij zijn leest. Alhoewel: er zijn wel degelijk dingen anders. Cacoëthes is misschien wel het meest rockende album van Dead Shape Figure tot op heden. De melodeath/thrash wordt geregeld ingeruild voor een lekker semi-hardrock-geluid, waarbij zanger Timo ‘Galzi’ Kallio laat horen ook over een aangenaam clean stemgeluid te beschikken.

Dat is goed voor de afwisseling, bovendien wordt het gaspedaal gelukkig ook met enige regelmaat gevonden. Cacoëthes heeft weinig uitschieters (niet naar boven en niet naar beneden) en wordt gekenmerkt door een fijne groove en voldoende energie. Ook de productie is prima in orde. Vooral de refreintjes van de meer rockende songs zijn erg sterk en soms ronduit catchy. Mede daardoor heeft het album met vlagen een opgewekt karakter en het gitaarwerk verdient – als hoeksteen van dit album – een moddervet compliment. So far so good, al is de plaat naar onze smaak wel erg kort. Na amper 35 minuten is de koek jammer genoeg al op.

Dead Shape Figure bestaat al sinds 2003 maar is nog altijd een relatief onbekende speler in de internationale metalscene. Hopelijk krijgt de band met dit album flink wat exposure. Cacoëthes is in elk geval zeer de moeite van het beluisteren waard. Of je nu fan bent van iets minder lompe vormen van metalcore, moderne melodeath/thrash, alternatieve hard rock of zelfs nu-metal: als je maar van groovende en gitaargedreven spierballenmetal houdt, kunnen we dit plaatje van Dead Shape Figure ten zeerste aanbevelen, al is het maar als smakelijk tussendoortje.

Releasedatum: 08-06-2018 | Label: Inverse Records | Website

01. Intro
02. The Last of the Bearing Beats