Dead Register – Captive (EP)

Eentonigheid voert de boventoon
45/100

Dead Register brengt op 2 november een nieuwe ep uit, genaamd Captive. U denkt misschien: wie? Ja, dat dachten wij ook toen we de naam hoorden, dus hier een kleine introductie.

Met een bestaan van slechts vijf jaar en twee (binnenkort dus drie) studioalbums is het niet gek dat de naam Dead Register u (nog) niks zegt. Opgericht in Atlanta door een getrouwd stel – hij zingt en speelt bas, zij speelt keyboard en later werd een drummer aan de line-up toegevoegd – is dit een kleine formatie en dat hoor je terug in de muziek (daarover dadelijk meer). De naam Dead Register refereert naar ‘low register’, wat in muziektermen zoiets betekent als ‘een register met de hoogte, ofwel ‘pitch’, van de noten’. Een low register geeft dus aan dat de muziek lage noten bevat. Met deze informatie kunnen we er dus al vanuit gaan dat ‘dead’ nog lager is dan ‘low’ en dat hun muziek dat dus ook is. Met hun donkere gothic rock proberen ze door te breken. Let goed op het woord ‘proberen’.

Mike Chvasta bespeelt niets minder dan een zessnarige bas. Omdat zijn vrouw, Avril Che, keyboard speelt, moeten ze vast gedacht hebben dat een gitarist niet meer nodig was. Nou, dat is het wel. De ep Captive, die slechts drieëntwintig minuten duurt en vijf nummers bevat die allemaal min of meer hetzelfde klinken, is niks nieuws vergeleken met hun oudere materiaal. Trage, zware melodieën (die de drummer Chad Williams vaak vrij weinig te doen geven overigens) en een monotone stem is wat Dead Register herkenbaar maken.

Terug naar de ep. Het eerste nummer, Captive, begint redelijk veelbelovend. Je hoort weldegelijk een gitaar, maar zoals we weten, heeft de band geen gitarist en moet dit dus het keyboard van Che zijn. Naarmate het nummer vordert, gebeurt er eigenlijk vrij weinig. Er is (vaak) geen refrein, geen bridge en ook geen breakdown. Het is één melodie, één ritme en één toon (die vaak ook nog eens onzuiver is). Dit is helaas het geval voor álle nummers op de plaat. Niks blijft echt hangen, omdat er geen verrassingselement in zit. Het enige nummer wat in je hoofd blijft zitten is het vierde nummer; Blood From a Ghost. In dat nummer zit gelukkig een refrein, maar daar blijft het ook bij, want zodra het refrein voorbij is wordt de zin ‘I can feel you drifting away, the silence is overwhelming’ ongeveer achttien keer herhaald. Dat is dan ook het enige wat blijft hangen.

Dead Register moet, als ze echt willen doorbreken, flink aan de bak en misschien overwegen om een gitarist in te schakelen. Want riffs op een bas kunnen goed werken (kijk naar Mötörhead), maar ze slaan hier nog even flink de plank mis wat vernieuwing betreft.

Releasedatum: 02-11-2018 | Label: AVR Records | Facebook

01. Captive
02. Ender