Cruachan – Nine Years of Blood

Meeslepend laatste deel van de 'Blood'-trilogie
84/100

Tussen 1593 en 1603 vochten Engeland en Ierland een bloederige oorlog uit die bekend is komen te staan als de ‘Opstand van Tyrone’ en ook wel als de ‘Negenjarige Oorlog in Ierland’, hoewel het conflict in werkelijkheid bijna tien jaar duurde. Vanwaar deze informatie? Deze ‘negen bloederige jaren’ vormen ruim vier eeuwen later de inspiratie voor alweer het achtste album van de in 1992 opgerichte Ierse black/folk metalband Cruachan.

Nine Years of Blood is het laatste deel van de trilogie die in 2011 begon met Blood on the Black Robe en in 2014 werd voortgezet met Blood for the Blood God. Cruachan ging op deze twee platen terug naar de kern. Dansbare en soms een tikkeltje goedkope folk metal werd ingeruild voor een sound die nauwer verwant is aan de extreme metal uit de begindagen van de band. Het nieuwe album gaat op diezelfde voet verder en vertelt een verhaal over heldenmoed, verlies, lafheid en strijd, gevat in een dozijn puntige en energieke songs. Folky instrumenten en ritmes, stevig gitaarwerk en heerlijke (borderline) black metal-uitbarstingen bepalen het karakter van de muziek.

Het dansbare is nooit helemaal uit de muziek van Cruachan verdwenen, zo bewijst een song als The Harp, The Lion, The Dragon and The Sword. De serieuze ondertoon maakt van dit album echter een substantiële muzikale maaltijd, ook als de geschiedenisles je maar weinig interesseert. Cruachan klinkt op Nine Years of Blood fris en bevlogen genoeg om de aandacht vast te houden. Vastgeroest lijken de Ieren zeker niet te zijn, ondanks het oldskool karakter van de muziek. Zo af en toe wordt er zelfs iets regelrecht nieuws geprobeerd. De clean vocals van het laatste overgebleven originele bandlid Keith Fay – die doorgaans een zeer herkenbare, ietwat afgeknepen grom produceert – doen op bijvoorbeeld Blood and Victory qua timbre behoorlijk denken aan de in de folk metalscene zeer gewaardeerde Andreas ‘Vintersorg’ Hedlund – een compliment, want met die bezielde zang scoort de band de nodige bonuspunten.

Het lijkt een goed jaar voor de Ierse metal te worden. De voorbije maanden luisterden we al naar fijne nieuwe albums van Primordial en het toch minder bekende Celtachor; wat ons betreft kan Nine Years of Blood moeiteloos aan dat rijtje worden toegevoegd: een meeslepend en fijn laatste deel van de ‘Blood’-trilogie!

Releasedatum: 27-04-2018 | Label: Trollzorn | Website

01. I Am Tuan
02. Hugh O’Neill – Earl of Tyrone