Corrupt Moral Altar – Eunoia

Oldschool grind in modern jasje
88/100

Deze site heet Ragherrie, dus laten we die naam maar eens waar maken. Corrupt Moral Altar komt uit Engeland en maakt grindcore. Geen grindcore op Scandinavische leest – zo kort en hard mogelijk – ,maar de Napalm Death school. En om de grindvaders maar meteen nog een paar keer te noemen, gitarist John Cooke speelt ook live gitaar bij Napalm, en zit met Danny Herrera en Shane Embury in Venomous Concept, waarmee vorig jaar nog een plaat afgeleverd werd. Met ‘zijn’ Corrupt Moral Altar brengt men dus grindcore, maar gaan ze wat verder dan nummers van maximaal één minuut. Er gebeurt wat meer in de muziek en er is zowaar variatie. Oh, en het is ook nog eens mokerhard. Deze tweede plaat Eunoia kwam eigenlijk vorig jaar al uit via digitale kanalen, maar omdat er nu ook een fysieke release is (en wij graag herrie luisteren) bespreken we graag de mosterd na de maaltijd.

Omdat intro’s voor zwakkelingen zijn knalt Eunoia er meteen volop in en stopt niet meer. Walgelijk scheurende gitaar en bas, beukende drums met een tikje slordigheid en vocale krijsen en schreeuwen van Chris Reese, allemaal pure grindcore elementen. Het fijne aan grind is dat het vrijwel nooit zal proberen vernieuwend of progressief te doen, slechts extreem agressief en primitief. Corrupt Moral Altar voldoet aan die trend. Hoewel er af en toe wat meer punk, hardcore of zelfs sludge in de muziek sluipt, is het grootste deel van Eunoia gewoon hondslompe grind. Alleen het afsluitende Five Years is trager en meer groove-gericht, met langzame riffs als sloophamers. De overige 12 nummers zijn stuk voor stuk een blitzkrieg aan riffs en blasts.

We kunnen wel nummer per nummer bekijken, maar dit album luister je het best helemaal volledig. De nummers zijn langer dan je bij grindcore verwacht, veelal tussen de twee en drie minuten. Er is structuur te ontdekken, als je je best doet, maar niemand luistert dit voor de structuur. Nee, dit is muziek om bij te sporten, om op door te fietsen, om te luisteren als je boos bent. Het gevoel dat je hebt wanneer je een lekkere boterham met pindakaas wilt smeren, en de pot net niet voldoende smeersel bevat voor een lekker dikke laag. Het gevoel wanneer je de gordijnen opendoet na het opstaan en de zon in je ogen schijnt. Het gevoel wanneer je met je sokken aan in een plas stapt. Pure, ongebreidelde agressie. Gewoon lekker, zonder pretentieus te doen.

Releasedatum: 09-03-2018 | Label: Eigen beheer | Facebook

01. Human Cry
02. Engineering Consent