Conan – Existential Void Guardian

Zoemen en strijden
80/100

Voor de niet-kenners onder ons: Conan klinkt als een horde barbaren die door een zompig moeras ten strijde trekken tegen een leger geharnaste ridders. Piepende en zoemende stonerdoom met een heavy metal-attitude en strijdlustige teksten. Niet voor niks noemt de band zichzelf ‘caveman battle doom.’ De oldschool doom stijl tot in extremis doorgevoerd. Het vorige album Revengeance ging er al in als zoete koek en het optreden op Soulcrusher Fest helemaal. Daar gaf de band al blijk van een aankomend nieuw album, dus is het fijn om nu deze nieuwe worp in de handen te kunnen houden.

Geen overwachte wendingen. De band speelt nog steeds afwisselend op naaktslakken- en snelwandeltempo, de gitaren zoemen zodat je niet weet of je bas of gitaar hoort en de drums worden bespeeld door een ontdooide neanderthaler. Door het doomy begin komt Paincantation daarna wel heel droog op ons dak vallen. Dit is gewoon grindcore! Gelukkig is het een bevlieging en stampt Amidst The Infinite daarna weer stoïcijns door. De zang van Jon Davis is nog altijd perfect voor deze muziek. Hij klinkt gekweld, maar tegelijkertijd als een woeste stamleider die zijn soldaten ophitst. Ook Volt Thrower klinkt bevlogen en sneller dan gebruikelijk. De oldschool doom vibe is aanwezig, maar tegelijkertijd denken we ook aan lompe death metal met scheurende Boss HM-2 pedalen. Maar Conan is op zijn best wanneer het traag gaat, en daar hebben we er genoeg van op Existential Void Guardian. Vexxagon is een prima stuk doom met Riffs met hoofdletter R, maar ook Prosper On The Path zet perfect de toon.

Als we al een nadeel moeten opnoemen is het dat Existential Void Guardian maar 36 minuten duurt. Op zich is het een prima lengte, die goed te verteren is, maar de formule van Conan werkt zo goed dat we meer willen. Existential Void Guardian is een logische opvolger van Revengeance geworden. Conan doet gewoon wat het moet doen, maar we blijven toch een beetje op de honger zitten vergeleken bij Revengeance. Echter, een kniesoor die daarom maalt wanneer deze band op het podium staat. Gewoon aanschaffen die handel dus.

Releasedatum: 14-09-2018 | Label: Napalm Records | Website

01. Prosper On The Path
02. Eye To Eye To Eye