Cherokee – Wakan Tanka Nici Un (EP)

Uitstekende nostalgische rock
76/100

Soms kan het een voordeel zijn dat je helemaal niets van een band die je gaat luisteren weet. Je kunt dan helemaal onbevooroordeeld de muziek voor zich laten spreken. Aan de andere kant is het voor de band natuurlijk een gemiste kans om zich te presenteren nog voor de eerste noten klinken. Zo doet de situatie met Cherokee zich voor: geen idee. Je denkt, mede gezien de cover, aan een Amerikaanse band. Na wat speurwerk blijkt de band uit het Duitse Keulen te komen. Waarschijnlijk is Wakan Tanka Nici Un het eerste wapenfeit van deze Duitsers.

De ep is voorzien van een hoes die eigenlijk al een tipje van de sluier oplicht. Wakan Tanka Nici Un bevat 70s rock, vermengd met hardrock, waar daarnaast wat blues in doorklinkt. Geen agressieve muziek, maar een cocktail die op zijn tijd best smaakt. Op de ep staan vier nummers die in totaal een kleine twintig minuten in beslag nemen.

Als je het album even een paar draaibeurten geeft, kom je tot de conclusie dat Cherokee aardige muziek maakt, die liefhebbers van Rainbow, Thin Lizzy en ZZ Top aan kan spreken. Op het laatste nummer, Firewater, gaat het er wat harder aan toe en schurkt de band eventjes tegen AC/DC aan. Het nummer rockt lekker, maar de eentonige lyrics zijn een tegenvaller. Dit is eigenlijk het enige échte minpunt op de schijf. Op Blood Is Our Weight In Cold schijnt de blues dan weer meer door, wat voor een lekkere relaxte vibe zorgt.

De zangeres heeft een wat rauwe stem, die lijkt geïnspireerd door Janis Joplin. Op zich prima voor deze muziek, al klinkt ze gelukkig (persoonlijke voorkeur, red.) wel iets minder extreem. De productie is zowel transparant als nostalgisch. Opener Ethelred Hero of Trist klinkt wat mij betreft het lekkerst: nostalgische rock met van tijd tot tijd scheurende riffs, enkele solo’s en toch ook een scheutje emotie. Aangenaam dus.

Wie van nostalgische (hard)rock houdt, haalt met Wakan Tanka Nici Un een lekkere, gevarieerde ep in huis. Geen Champions League, maar zeker wél bovengemiddeld. Een band om in de gaten te houden.

Releasedatum: 09-04-2018 | Label: Dying Victim Productions | Facebook

01. Ethelred Hero of Trist