Cerebrum – Iridium

80/100

Griekenland, het land van gruwelijk lekker vlees, (voor sommigen braaksel opwekkende) ouzo, de Sirtaki, Septicflesh, Rotting Christ en….Cerebrum! Met Iridium (normaliter een scheikundig element) brengt dit viertal inmiddels hun derde langspeler uit sinds de oprichting in 2002. Er zat maar liefst 5 jaar tussen Iridium en vorige plaat Cosmic Enigma, maar de 34 minuten aan nieuwe muziek maken het ’t wachten meer dan waard.

Technische death metal kent vele gezichten. Zo zijn er aantoonbare verschillen tussen bands als The Faceless, Rings of Saturn, Gojira en Obscura (om maar even wat bands te noemen). De technische death metal welke de bordsmijters ons vandaag voorschotelen heeft een hoog ‘old school death metal’-gehalte en elke noot, riff en schreeuw lijkt op een weegschaal te zijn gelegd, waardoor er geen overbodige (en ellenlange) passages de revue passeren.

In hoog tempo jankt het album er dan ook negen tracks doorheen, welke door de productie en de korstige – haast Piotr Wiwczarek-achtige – vocalen van Jim Touras van een een rauw randje worden voorzien. Nee, uitgesponnen tracks en een opgekuisd geluid, daar maak je deze Grieken niet blij mee. Gelukkig maar, zo blijft er immers altijd iets te ontdekken over!

De band gaat van meet af aan in volle vaart vooruit. Het is dan ook pompen geblazen bij albumopener Time Reversal, wordt er vervolgens heerlijk gechugged op Euphoric Control en wordt ons naar het einde toe warempel iets van ademruimte gegund met de interlude Cognitive Dissonance, om op Astral Oblivion de draad gewoon weer op te pakken en via een venijnig basslijntje in Escape To Bliss de 34 minuten durende tech-death-pornofilm Iridium te bezegelen.

Mocht je dus fan zijn van moderne technische death metal, dan ben je bij Cerebrum niet helemaal aan het juiste adres. Mocht je echter een strak latje krijgen van wat meer gedateerde (technische) death dan heb je aan Cerebrum een hele goede. Dit is efficiëntie ten top, en daar smullen we van bij Ragherrie!

Releasedatum: 21-12-2018 | Label: Transcending Obscurity Records| Facebook

01. Time Reversal
02. Face Unknown