Celtachor – Fiannaíocht

Geslaagde stap voorwaarts
83/100

Het uit Ierland afkomstige Celtachor is al jarenlang een veelbelovende maar enigszins obscure band in de celtic/folk-hoek van de metalscene. Hoewel de groep toch al sinds 2007 actief is, bleef een echte doorbraak tot op heden uit. Album nummer drie, Fiannaíocht, is een volgende stap in de ontwikkeling die de band al sinds debuut Nine Waves from the Shore (2012) doormaakt.

Fiannaíocht (‘the Fenian cycle’) is een conceptalbum over de mythologische held Fionn mac Cumhaill, beter bekend als Finn McCoul, en zijn volgelingen de Fianna. De verhalen waar dit album op gebaseerd is (ook bekend als de Fiannaíocht) zijn zeer de moeite van het lezen waard en dus zullen we hier niet spoilen. Het album met dezelfde naam blijkt ondertussen een geslaagde stap voorwaarts voor Celtachor, met een vol en volwassen geluid. Nieuwe elementen, zoals de rauwe cleane zang die recht uit het hart van frontman Stephen Roche lijkt te komen, de toevoeging van violist/harpist Liam Henry én verder uitgediepte teksten en verdere groei als songwriters maken dat dit derde album zowel het debuut als directe voorganger Nuada of the Silver Arm (2015) in de schaduw stelt. De kritiek die we op Nuada hadden, namelijk dat er soms met de handrem nog half aangetrokken gemusiceerd leek te worden, kan bij dezen de prullenmand in: Fiannaíocht klinkt bevlogen, bij vlagen lekker gemeen en de mix van black- en folk-elementen is uitermate doeltreffend.

Ook qua speelduur heeft dit album meer te bieden dan zijn directe voorganger. Het nieuwe album duurt ruim een kwartier langer dan het voorgaande Nuada. Saai wordt het evenwel geen seconde. Gesproken passages en ingetogen folkpassages zorgen voor balans en rust, terwijl bombast en venijn (in de vorm van snellere black metal-stukken en rasperige harsh vocals) dit veelzijdige album verder invulling geven. Laatstgenoemde elementen klinken deze maal een stuk overtuigender en ook de verbeterde productie draagt flink bij aan de amusementswaarde van het sterke Fiannaíocht.

Het fijne gitaarwerk en de algehele bevlogenheid stemmen ons bijzonder vrolijk. Met een nieuwe plaat van land- en genregenoten Cruachan aan de horizon én het nieuwe wapenfeit van Primordial nog vers in het geheugen, lijkt 2018 een buitengewoon goed jaar te worden voor Ierse metal. Liefhebbers van de meer serieuze vormen van folk metal doen er ondertussen goed aan dit smaakvol met black metal gegarneerde plaatje van Celtachor eens te beluisteren. De band mag dan (nog) niet heel erg bekend zijn, de potentie is zeker aanwezig. Wat ons betreft mag Celtachor nog jarenlang op deze voet door gaan!

Releasedatum: 20-04-2018 | Label: Trollzorn | Website

01. Sons of Morna
02. King of Tara