Catch The Breeze – Glow

Lekkere 80s post-rock
76/100

Catch The Breeze is een nummer van de alternatieve band Slowdive, die begin jaren 90 furore maakte. Catch The Breeze is nu ook gepromoveerd tot bandnaam. De Denen brengen met Glow hun eerste full-length uit. Dit na eerder gedebuteerd te hebben met een ep die niet om aan te horen was. De band klinkt inmiddels minder alternatief en maakt instant post-rock, die ze volgens het bijgeleverde praatje van Kundalini Records vermengen met post-punk en art-rock, wat dat laatste ook mogen wezen.

Glow is voorzien van een minimalistische hoes die geïnspireerd lijkt op Music for the Masses van Depeche Mode, wat vrij fantasieloos overkomt en je geen moment verleidt om het album snel op te zetten. Als je jezelf over die drempel heen zet krijg je negen nummers die bijzonder gemakkelijk wegluisteren. Dit is post-rock die geen ambitie heeft om te evolueren tot post-metal. Compleet ongevaarlijke muziek dus, die vast niet iedere metalfan kan bekoren. Toch heeft Glow wel degelijk zijn charme. Catch The Breeze weet post-rock te vermengen met 80’s-invloeden. Met name dreampop en wave sijpelen door in de composities, wat de muziek een eigen identiteit geeft.

Luister maar eens naar Fields of Sunrise, dat uitgesponnen post-rock met wave mengt. Daarbij krijg je avontuurlijke basloopjes en de lage cleane zang van Aage Hedensted, die de compositie naar een hoger niveau tilt. Paper Lanterns klinkt net wat zwaarder en ook hier horen we de basgitaar goed. Het nummer, met zijn uitwaaierende gitaarpartijen, klinkt typisch post-rock en is bepaald niet origineel, maar wel bijzonder aangenaam. Deze track is dan ook het hoogtepunt van het album. Geen toeval dus dat dit nummer als eerste door de band is vrijgegeven. Het uptempo Enemy combineert 80’s rock met post-invloeden, wat resulteert in een lekker gevarieerd, maar compact, nummer.

Al met al levert Catch The Breeze met Glow een aangename post-rock plaat die zich kenmerkt door een gedoseerde inzet van 80’s-invloeden. Wie zweert bij pure metal of avant-garde haalt deze plaat niet in huis. Zij die van post-rock houden kunnen hier een leuke plaat mee in huis halen.

Releasedatum: 16-03-2018 | Label: Kundalini Records | Facebook

01. So Loud
02. Paper Lanterns