Caliban – Elements

Caliban stelt wederom niet teleur!
80/100

Na Ghost Empire (2014) en Gravity (2016) is daar, netjes volgens afspraak, begin april 2018 het elfde Caliban-album Elements. De band kan sinds 2006 rekenen op een stijgende lijn in faam en succes (hoewel Ghost Empire niet iedereen wist te bekoren) en behoort heden ten dage dan ook meer en meer tot de crème de la crème uit haar genre.

Het geluid van de band heeft (met name) sinds 2014 een andere wending genomen. De snoeiharde metalcore van weleer heeft een meer melodische inslag gekregen en Elements borduurt dan ook mooi verder op waar Gravity is gebleven. Intoxicated mocht als eerste track het levenslicht zien en wist direct érg hoge ogen te gooien binnen de Caliban-community. De lat lag door dit groovy eerste nummer dan ook direct hoog en kon helaas niet meer geëvenaard worden door de overige tipjes van de sluier: Before Later Becomes Never (inclusief een brulbijdrage van CJ McMahon van Thy Art Is Murder) en het Duitstalige Ich Blute Für Dich.

Elements wordt gekenmerkt door een krachtige eerst helft, waarin de band op This Is War direct de oorlog lijkt te verklaren aan het gehoorgestel van de luisteraar. Wat hierop volgt zijn de drie bekende eerdergenoemde tracks. Met name de snoeiharde breakdown aan einde van Before Later Becomes Never (waarin de zang inderdaad wordt overgenomen door populaire gastzanger CJ) mag niet onderbelicht blijven. Op Set Me Free schiet de band wederom krachtig uit de startblokken, om vervolgens te komen tot een middenstuk waarin kracht en subtiliteit in een passievolle dans zijn verwikkeld. Een zet die op het restant van Elements lijkt te worden herhaald.

De tweede helft van het album is er dan ook eentje van hoogwaardige kwaliteit songwriting, maar waarin wel aan intensiteit lijkt te worden ingeboet. Het inmiddels kenmerkende Caliban-geluid wordt in acht genomen, maar laat daardoor weinig ruimte over voor een creatieve, meer verrassende inslag. De nummers zijn catchy, meezingbaar en komen soms wat zoetsappig over, met Carry On als toppunt. De metalcore van Caliban anno 2018 (en ik weet me dat ik me op glad ijs begeef) heeft dan ook bij wijlen wel wat weg van een doorontwikkelde / geëvolueerde / 21e eeuwse versie van nu-metal. Intoxicated was (persoonlijk) gewoonweg een veel te lekkere fluffer die direct de juiste draai leek te vinden.

Maar, laten we een kat een kat noemen: Caliban levert op Elements wederom een kwalitatief sterk modern metalcore-album af waar je als core-knaap gewoonweg niet omheen kan. Bij Ragherrie zijn we benieuwd wat 2018 op metalcore-gebied nog meer in petto heeft. ‘PWD’ wist op Wishing Wells ook direct hoge ogen te gooien, terwijl The Void meer weg had van een Lordi-achtige Metallica-track. Afijn, Caliban blijft op Elements lekker op haar grondgebied bivakkeren, zonder ruzie te maken met nabijgelegen genregebieden. De Duitse grappen mag je zelf invullen!

Releasedatum: 06-04-2018 | Label: Century Media | Facebook

01. This Is War
02. Intoxicated