Brainstorm – Midnight Ghost

Consistentie ten top
75/100

Brainstorm is het stille bastion van de Duitse power metal. De band bestaat volgend jaar dertig jaar, heeft in die tijd slechts twee ingrijpende bandwisselingen gehad (waarvan één het aanstellen van zanger Andy B. Franck in 1999), en levert op gezette tijden nieuwe platen af, die weliswaar nooit baanbrekend zijn, maar altijd solide en zelden onder een dikke 7 scoren. Elf platen hebben we tot nu toe gehad, de meest recente twee jaar geleden. Scary Monsters liet ons een beetje op de honger zitten, maar deze twaalfde worp doet het een stukje beter.

De Duitse stijl power metal van Brainstorm heeft geen franjes nodig. Stevige drums, hard doch melodisch gitaarwerk, en de heldere stem van Franck als leidraad. Het tempo ligt lekker hoog, en de bassdrums ratelen lekker door tijdens de eerste helft. De eerste single Ravenous Minds tekent dan ook meteen voor het eerste hoogtepuntje; een lekkere track, prima om op te headbangen, met rustige coupletten en een stevig melodisch refrein. De subtiele toetsen geven diepte en variatie aan de track. Ook Jeanne Boulet (1764) is een gaaf nummer, met lange opbouw en epische sfeer. Het handelt over het ‘Beest van Gévaudan’, een dier dat in de 18e eeuw mensen in Frankrijk aanviel, en dat nooit geïdentificeerd is. Logisch dus dat de track een mysterieus en horror-achtig sfeertje heeft.

Het is allemaal niet vreemd wat Brainstorm laat horen. Lekker headbangen en meezingen is het, met simpele doch doeltreffende nummers als Divine Inner Ghost en het rockende Four Blessings (met woohoohoo-refrein, altijd lekker). De nummers zijn niet per se lekker om los te luisteren, maar als album genomen glijdt het soepeltjes door de gehoorgang. De ballade The Path, die alles afsluit, doet er even over om op te bouwen, maar heeft meer pit dan je aanvankelijk zou denken. Helaas blijft het een ballade, en dat is nooit waar je naar op zoek bent bij een band als Brainstorm. Zeker niet aangezien ze het metalkunstje zo goed te pakken hebben.

Brainstorm-albums met elkaar vergelijken is een rotklus. Zeker de recentere werken zijn erg met elkaar te vergelijken. Dat maakt ze niet slecht, maar wel voorspelbaarder en daardoor moeilijker om de blijvertjes te ontdekken. Zo goed als met Liquid Monster en Soul Temptation zal het nooit meer worden waarschijnlijk, maar Midnight Ghost bevat toch genoeg spannends om boeiend te blijven. Weliswaar gaat Brainstorm het moeilijk krijgen mee te dingen met de jaarlijstjes, maar voor consistentie moeten we deze heren toch een dikke tien met een griffel geven.

Releasedatum: 28-09-2018 | Label: AFM Records | Website

01. Devil’s  Eye
02. Revealing The Darkness