Bloodbath – The Arrow of Satan is Drawn

En deze pijl raakt de roos
81/100

Bloodbath is een death metalgroep waar menig metalfan wel bekend mee zal zijn. Bestaande uit leden van bands zoals Katatonia, Opeth en Paradise Lost is het een groep van formaat die al meerdere puike death metalplaten onder de riem heeft. Nick Holmes (Paradise Lost) heeft na het vertrek van Opeths Mikael Åkerfeldt de vocalen overgenomen, welke als eerste te horen waren op het vorige album Grand Morbid Funeral. Vier jaar later komt de band, versterkt met Craft-gitarist Joakim Karlsson, met hun nieuwe album The Arrow of Satan is Drawn. Deze pijl slaat in op onze oren als een solide nieuwe toevoeging aan de discografie van de band.

De teksten van de plaat gaan over hoe de mensheid zichzelf vernietigt, dat de vijand niet van buiten komt maar van hier. Klassieke thema’s voor een death metalplaat uiteraard, zo ook het geval bij de songtitels. Zo heet de eerste single Bloodicide, een dikke death metaltrack waar je u tegen zegt. Dat mag ook wel met gastartiesten zoals Jeff Walker van Carcass, Karl Willetts van Bolt Thrower, en John Walker van Cancer.

Dit album solideert tevens Holmes’ positie als waardige opvolger als vocalist van Bloodbath; zijn vocals zijn vies, vuig en komen diep van binnen, wat perfect bij bovengenoemde thema’s past. De verdere productie is vrij helder, waardoor de instrumentatie goed naar voren komt. De gitaren klinken superdik en de drums komen goed naar voren. Wel heeft het alsnog een vies randje, zoals het een goeie death metalplaat betaamt.

Het middelste deel van het album is een goeie oefening in het maken van gouwe ouwe death metal waarbij Wayward SamaritanDeader en Morbid Antichrist goed tekeer gaan, maar de overige paar tracks niet lang in het geheugen blijven hangen. Gelukkig is daar met Warhead Ritual weer een frisse wind; het klinkt namelijk als een thrash metaltrack met een vleugje rock ‘n’ roll. Vervolgens wordt het headbang-gehalte flink opgevoerd met Only the Dead Survive, waar de gitaren en bas er flink op los stompen. De plaat eindigt met Chainsaw Lullaby, een ode aan slasherfilms waarin de pijnlijke schreeuwen van slachtoffers het album afsluiten. Een leuke twist op alles wat death metal ‘brutal’ maakt.

Met The Arrow of Satan is Drawn weet Bloodbath wederom weer een gruwelijke langspeler te leveren die menig metalfan zal verblijden. De nummers worden gebracht met een dikke gitaarsound, heldere doch vuige productie en Holmes’ vieze vocals. Ja, de pijl van Satan is getrokken, en hij raakt ons hard.

Releasedatum: 26-10-2018 | Label: Peaceville Records | Website

01. Fleischmann
02. Bloodicide