Blood Tsunami – Grave Condition

Vervlogen Slayer-tijden herleven
76/100

Blood Tsunami is een Noorse thrash metalband. Onder vrijwel dezelfde bezetting hadden de heren ook nog een aantal jaren een nevenband met de naam Mingo Ninja. In die band werd de thrash vermengd met heavy metal en punk. Hoewel Blood Tsunami echte thrash ten gehore brengt, hoor je af en toe nog wel een punkvibe doorklinken. De band bestaat al sinds 2004, maar is nog niet echt bekend bij het grote publiek. Met Grave Condition brengen de heren, na een ongewoon lange pauze van vijf jaar, hun vierde album uit. Negen nummers en nog geen 28 minuten lang, dat houdt qua speelduur dus niet over. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat deze schijf eigenlijk bedoeld was als ep, waarop vier nummers zouden prijken. De heren groeven echter nog eens door het archief en vonden toen vijf nog niet uitgebrachte nummers, zodat ze van Grave Condition uiteindelijk toch een volledig album konden maken.

Opener Poisoned Tongue was reeds op de Facebook pagina van de band te horen. Onvervalste Slayer met furieuze riffs, huilende solo’s en doorhakkende percussie. En om dit alles af te maken klinkt de zanger ook nog eens als het tweelingbroertje van Araya. Onder het motto ‘beter gejat dan slecht verzonnen’ maken we ons op voor een muzikale achtbaan, want welke metalfan houdt er nou niet van een flinke portie old school Slayer? The Allegory Of The Cave brengt dezelfde Slayer sound, maar brengt ons nu meer naar de Reign Of Blood tijden. Er staat echter een andere zanger achter de microfoon en deze scream bevalt toch een stuk minder. Gelukkig maakt de muziek een hoop goed.

Met The Collapse wordt de draad weer opgepakt en is het voluit headbangen geblazen op 80’s thrash die we in tijden niet meer gehoord hebben. En wat te denken van de nekbrekende riffs in het wat langzamere, maar melodieuze The Acid King, waarin Seasons of The Abyss tijden herleven. Fantastisch!

Toch wordt de focus niet continue vastgehouden. Het refrein van In The Dungeon Of Rats verveelt snel, en de korte bijtende thrashpunk van For Faen I Haelvete voegt ook niet veel toe. De furieuze afsluiter Steel Meets Steel brengt daarentegen zowaar black vocalen en een kolkende thrash razernij van een hoog niveau.

Blood Tsunami klinkt op haar best wanneer men ook vocaal op de vroege Slayer toer gaat, de andere zanger mag zich voortaan dan ook beperken tot wat backing vocals. Nu hinkt de band nog op twee gedachten en dat maakt deze plaat onsamenhangend. Dat wordt versterkt door de wisselende productie die het geheel geen goed doet en het af en toe zelfs als een samenraapsel laat klinken. Daarnaast is de plaat natuurlijk extreem kort. Liefhebbers van 80’s thrash metal kunnen hiermee, ondanks de zojuist genoemde kritiekpunten, echter zeker mee uit de voeten. Als je van een hoog tempo en veel soleerwerk houdt, is deze plaat de jouwe. Zelf blijf ik afgemat en kapot gebeukt achter, maar toch niet helemaal voldaan. Hier had met wat schaafwerk een potentiële topper op de planken kunnen liggen, maar nu blijft Grave Condition toch steken in de goede middenmoot. Spijtig.

Releasedatum: 27-04-2018 | Label: Soulseller Records | Facebook

01. Poison Tongue
02. The Allegory Of The Cave