Blackwater Holylight – Blackwater Holylight

Chille, muzikale trip
78/100

Blackwater Holylight is een kwartet uit het Amerikaanse Oregon, en hun debuutalbum draagt dezelfde naam. Voor een nieuw album van een jonge band klinkt het schijfje al vrij ‘oud’. Dit is niet alleen omdat de stijl en sound van de band refereert aan de psychedelica van de jaren 70, maar ook omdat het geluid solide is en doorgewinterd klinkt.

De muziek van Blackwater Holylight is een mix van psychedelica, stoner, sludge en krautrock. Het klinkt eigenlijk precies zoals je zou verwachten bij de omschrijving. Lichte licks met veel galm, rollende baslijnen en zachte, zoete vrouwenstemmen eroverheen die engelachtig klinken. Het mist eigenlijk alleen nog een loop van vrolijke kleuren en vormen die in elkaar overgaan. Het is de perfecte muziek om op te zetten tijdens een chillmomentje, als je onderweg landschappen aan je voorbij ziet gaan, of als je er eentje opsteekt.

Vanaf het begin met Willow en Wave of Conscience is het geluid al heel warm en rond. Het zit een beetje op het randje van 70s psychedelische rock, waar het de kant opzoekt van Led Zeppelin en Black Sabbath, en de zanderige riffs van stonerrock.
Sommige nummers zijn wat langzamer, zoals Paranoia en Slow Hole, anderen zijn wat meer up-tempo, zoals Sunrise.
Babies zoekt ietwat de grens op en kent momenten waarop het nummer aan je brein krabt. Paranoia is mogelijk de lekkerste track van de plaat, omdat hierbij zowel de zanderigheid als de psychedelica het beste tot zijn recht komt. Je kan op dit nummer heerlijk meedeinen op de eindeloze warme gitaarklanken. Sunrise, hoewel van een hele andere orde als Paranoia, is ook erg sterk, met een aanstekelijke lick die gemakkelijk blijkt hangen en een opbouw naar een dirty solo.

Blackwater Holylight biedt je een blik terug in de tijd. Het voelt als een lekkere combinatie van die 70s psychedelica en stoner- en sludgerock. Over het algemeen is het allemaal lekker mellow, met uitschieters naar wat meer up-tempo en naar wat langzamere tempo’s. De stijl is erg uniform; het heeft allemaal een beetje dat zanderige, dirty geluid dat doordrenkt is met psychedelica. Het klinkt licht en warm, en dit gevoel wordt nog eens versterkt door de zang. Het is perfecte muziek voor als je even een mellow momentje wil hebben en je verstand op nul wilt zetten.

Releasedatum: 06-04-2018 | Label: RidingEasy Records | Bandcamp

01. Willow
02. Wave of Conscience