Barren Earth – A Complex of Cages

Progressieve melodeath in optima forma
87/100

Exact acht jaar (nouja, het scheelt één dagje) nadat debuutplaat Curse of the Red River uitgebracht werd, brengt het Finse collectief Barren Earth ons hun vierde album. A Complex of Cages is wederom een fijne schijf vol melodische, progressieve en doomy melodeath.

Onbekend maakt onbemind, zo luidt het spreekwoord. Die vlieger gaat wat ons betreft zeker op voor Barren Earth. Wat heet: de band uit Helsinki is één van de meest ondergewaardeerde bands in de hedendaagse Finse scene. Met vier albums in acht jaar is de band bovendien aardig productief, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de muziek. Directe voorganger On Lonely Towers (2015) viel op het Ragherrie hoofdkantoor erg in de smaak en dit was bovendien het eerste Barren Earth-album waarop zanger Jón Aldará te horen was. De Faeröerse zanger – die u misschien kent van Hamferð – beschikt over een aangenaam clean stemgeluid, al is de hoogte ingaan niet zijn sterkste kant. Mede door zijn stem, de afwisseling tussen diepe harsh vocals en cleane zang, sterk gitaarwerk en prominent toetsenwerk doet het nieuwe album wel wat denken aan acts als Amorphis en zelfs Opeth (een vergelijking die we in het verleden al eens eerder gemaakt hebben) maar ook liefhebbers van acts als Ghost Brigade of In Vain doen er goed aan A Complex of Cages een kans te geven.

Openingstrack The Living Fortress begint meteen met een lekkere progpassage. De clean vocals op dit nummer klinken misschien een tikkeltje geforceerd – op de rest van het album is Aldará overigens in topvorm – de heerlijke groove van het nummer maakt dat kleine minpuntje echter meer dan goed. Meteen hierna gaat het tempo omhoog met The Ruby, een single-waardige song die smaakvolle progressieve elementen combineert met een lekker lompe riff die ontzettend aanstekelijk werkt. Het is een formule die meermaals herhaalt wordt, waardoor dit een zeer veelzijdig en boeiend album geworden is. Ook als het tempo flink daalt (het ingetogen eerste stuk van Zeal of de semi-psychedelische openingsminuten van Solitude Pith, bijvoorbeeld) weet Barren Earth ons omver te blazen met hun sterke composities en uitvoering. De extreme metal is altijd maar een paar maten weg, waardoor dit allesbehalve een snoozefest wordt, ondanks de dikke progsaus en de alom aanwezige toeten.

A Complex of Cages is een fijn album vol memorabele momenten. Om te kunnen bepalen of we hem net zo goed als (of misschien zelfs beter dan) On Lonely Towers vinden, moet het nieuwe materiaal nog wel iets langer bezinken. Veel scheelt het echter niet en Barren Earth verdient dan ook een heel mooi cijfer voor dit geslaagde en enerverende werkstuk. Progressieve melodeath in optima forma. Aanrader voor liefhebbers van progressieve extreme muziek en/of Finse melodeath in het bijzonder.

Releasedatum: 30-03-2018 | Label: Century Media Records | Website

01. The Living Fortress
02. The Ruby