Ayreon – Ayreon Universe (Live/DVD)

Mooi document van een fantastische avond
x/100

In september 2017 was 013 drie dagen achter elkaar het decor voor live-optredens van Ayreon, het progressieve metalproject rond de Nederlandse muzikant Arjen Anthony Lucassen. Een unieke gebeurtenis; fans van over de hele wereld waren aanwezig bij de uitverkochte spektakelstukken vol vuurwerk – en dat laatste bedoelen we zowel in figuurlijke als letterlijke zin. Op 30 maart 2018 verschijnt de registratie van één van dat trio concerten op dvd en als dubbelalbum met de titel Ayreon Universe: Best of Ayreon Live. Aangezien wij die 16e september zelf aanwezig waren in Tilburg, bestudeerden we de dvd en het live-album met bijzondere aandacht.

Pyro, steeds weer wisselende muzikanten en vocalisten én prachtige graphics die meelopen op de beeldwand achter het podium – we komen ogen te kort. De verrassing is er qua setlist (een heuse best-of set) en gastoptredens (zie de afbeelding hieronder voor een aantal van de namen) misschien vanaf voor degenen die aanwezig waren, toch maken zowel dvd als live-album indruk. Er gebeurt veel op het podium, waardoor het zelfs voor de samenstellers van de dvd lastig is om alles te verwerken in het grotere geheel. Daar waar veel hedendaagse metal dvd’s lijken te proberen de toeschouwer een epileptische aanval te bezorgen door extreem snelle shotwisselingen, doet Ayreon dat beduidend beter. Dankzij de relatief rustige montage van de dvd voelt het schouwspel organisch en ook daadwerkelijk prettig om naar te kijken. De muziek is en blijft natuurlijk het belangrijkste maar net als op 16 september 2017 zelf klopt het totaalpakket. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan zowel beeld als geluid.

Over de kwaliteit van de muzikanten, vocalisten en natuurlijk de songs hoeven we het hier niet te hebben; dat is allemaal zonder uitzondering van grote klasse. De ‘nieuwe’ 013 lijkt op de dvd zowaar intiem en de energie van het publiek komt duidelijk over, zelfs gezeten in onze luie stoel werkt een nummer als Day Sixteen: Loser of Star One-kraker (en grande finale) The Eye of Ra aanstekelijk. Het live-album is iets strakker geknipt dan de dvd, wat ten koste gaat van bijvoorbeeld de speech die Arjen vlak voor het einde van de show afsteekt en de introductie van de vaste muzikanten door Irene Jansen. Wat ons betreft een goede keuze; hoewel dergelijke vertragende passages ‘op beeld’ niet misstaan, zorgt de omissie wel voor iets meer tempo en flow waardoor het live-album ook als losstaande entiteit beter blijft boeien en geen stukken kent die voor snel overslaan in aanmerking komen.

Ayreon Universe is een mooi document van een fantastische avond in 013. Zowel dvd als live-album zijn zeer aan te bevelen – of je er nu bij was tijdens één van die drie memorabele septemberavonden of niet. We zijn nu al benieuwd naar alle verrassingen die Arjen voor ons in petto heeft voor het volgende bijzondere Ayreon-evenement: de show op Graspop dit jaar. Gaat dat zien!

Releasedatum: 30-03-2018 | Label: Music Theories Recordings/Mascot Label Group | Website

01. Prologue
02. Dreamtime