Axel Rudi Pell – Knights Call

Degelijke heavy metal
80/100

Bijna dertig jaar is Axel Rudi Pell bezig met het uitbrengen van heavy metal. Dat resulteert inmiddels in het zeventiende album Knights Call dat, net zoals voorgaande albums, via het Duitse label Steamhammer/SPV verschijnt. Hoewel traditionele heavy metal niet mijn grootste liefde is, heb ik altijd een zwak gehad voor deze sympathieke Duitse gitarist. Wellicht doordat de man altijd redelijk goede albums uitbrengt en niet verzandt in moeilijk gedoe, maar altijd in dienst van het nummer speelt.

Het luisteren naar een plaat van Axel Rudi Pell is als het drinken van je favoriete biertje: je weet wat je kunt verwachten en dat is goed, anders kies je het niet. Axel Rudi Pell brengt geen vernieuwende muziek uit, maar wat hij doet, doet hij naar behoren. Ook Knights Call is een album dat fans blindelings aan kunnen schaffen. Na een wat flauwe intro doen de uptempo klanken van The Wild And The Young hun intrede. Het is licht atmosferisch, aanstekelijk en belichaamt de wat ruigere kant van de band.

Met Long Live Rock gaat het er wat marcherender aan toe. Deze ode aan de rock wordt in het refrein voorzien van zware backing vocals. Ideaal om tijdens een optreden met gebalde vuist hard op mee te brullen. Zoiets hebben we sinds Rock The Nation van het album Mystica (2006) niet meer gehoord. Slaves On The Run klinkt typisch Pell, met wegvallende gitaren als de vocals klinken, waarna de gitaren opnieuw invallen, als een stationair draaiende diesel. Een beproefd recept dat werkt.

Met het ingetogen, maar uitgesponnen The Crusaders Of Doom is er een aangenaam rustmoment op de plaat aangebracht, met prachtige zanglijnen en subtiele keys. Misschien wel het beste nummer van dit album. Met het uptempo Truth And Lies krijgen we een instrumentaal nummer met fijne riffs voor onze kiezen. En zo is het album een feest van herkenning. Een speciale vermelding verdient de bijna tien minuten durende afsluiter Tower Of Babylon waarin Axel Rudi Pell door een lekker gevarieerd begin zichzelf wat meer op het podium zet en met een repetitieve oosterse melodie toch nog een andere kant van zichzelf laat horen.

Knights Call is een degelijke en melodieuze plaat zonder verrassingen. Of het moet de Hammond zijn die op Wildest Dreams en Truth And Lies ingezet wordt. Het album is geen absolute topper zoals Circle Of The Oath, wat ook komt door de tegenvallende semi-ballad Beyond The Light, maar desalniettemin een degelijke plaat, vol met aangename riffs. Er is voldoende variatie, met enkele rustigere nummers én lekkere stampers, zodat het album niet snel verveelt.

Releasedatum: 23-03-2018 | Label: Steamhammer/SPV | Website

01. The Medieval Overture
02. The Wild And The Young