Audrey Horne – Blackout

Hulde, hulde, hulde!
90/100

Nieuws van Audrey Horne, daar worden we bij Ragherrie altijd wel blij van. Pure Heavy dateert inmiddels alweer uit 2014 en we hebben de band vervolgens o.a. in Rotterdam, Eindhoven én Lierop met verve hun kunstje zien vertonen. Het is dus ook hoog tijd voor een nieuwe telg in de AH-winkel. En wat blijkt: Blackout is niets minder dan een blinkende parel!

Het is duidelijk te merken dat aan Blackout meer tijd is besteed dan aan de voorgaande telg. Hoewel met Pure Heavy he-le-maal niets mis is, spat de passie met klotterdikke verfspatters van dit jongste wapenfeit af. Blackout neigt dan ook meer naar het geluid van Youngblood, het album waarmee de Noren in 2013 enigszins doorbraken en vervolgens meer bekendheid genoten.

This Is War waart inmiddels alweer een aantal maanden rond op het wereldwijde web en sprong vanwege diens lengte (zes minuten en zestien seconden) vrijwel direct in het oog. Audrey Horne is immers niet bepaald de typische, ik zeg maar wat, Enslaved-band met een handvol tracks van minimaal acht minuten (*dikke vette knipoog*). Er wordt weer flink geput uit de rijke historie welke de metal en hardrock rijk is (zoals een lullig hobbybandje genaamd Iron Maiden), om vervolgens over te stappen op Audrevolution, een track met een dikke basslijn welke als leider van deze moddervette dans dient. Op en top Audrey Horne: catchy en doeltreffend, zonder al te veel poespas, maar mét voldoende cowbell. Heerlijk!

Een gelijkwaardig compliment komt het titelnummer ten goede, waarna This Man je, net als Youngblood dat deed op het gelijknamige album, met een gelikt riffje weet te verleiden. Vervolgens verkoop je tijdens Midnight Man plotsklaps je hart en ziel aan frontman Toschie, wat uiteindelijk het startschot blijkt voor Ice Dale, Thomas Tofthagen, Espen Lien en Kjetil Greve om het tempo weer naar een swingend niveau te tillen.

In Light Your Way is het de Hammond-orgel die associaties oproept met succesvol afgestofte Diep Paarse rock van een aantal decennia geleden, terwijl California het welbekende, door Thin Lizzy geïnspireerde, geluid van Audrey Horne laat horen. Satellite mag vervolgens tot één van de grootste ‘earcatchers’ van Blackout worden gerekend. Een rechttoe rechtaan disco-rocknummer, zoals The Night Flight Orchestra ons in 2017 met succes wist voor te schotelen.

Met Naysayer zijn we alweer bij de voorlaatste track aanbeland, welke bij aanvang wat Volbeat-achtige positieve kippenvel bij ons opwekt (Boa), om na applaus, gejuich én het duo-solerende handjeklappen van Ice Dale en Thomas Tofthagen middels Rose Alley een einde aan Blackout weet te breien.

2018 had gewoonweg niet beter kunnen beginnen. We gaan dan ook zeker genieten 27 januari, wanneer de band ongetwijfeld een energieke zaterdagavondshow komt geven in The Jack te Eindhoven. Mooi is dat de mede-Bergenaren van Magick Touch worden meegenomen op tour: nog zo’n veelbelovende rockband die dit muziekjaar alvast kleurrijk heeft ingeluid. Hulde, hulde, hulde!

Releasedatum: 12-01-2018 | Label: Napalm Records | Facebook

01. This is War
02. Audrevolution