Atreyu – In Our Wake

Atreyu moderniseert en verbreedt horizon
82/100

Dat Atreyu een bijzonder plekje heeft in de harten van de gebroeders Van der Sanden is op de hoofdbasis van Ragherrie geen groot geheim. De promo van In Our Wake, Atreyu’s laatste en tevens zevende album, vliegt dan ook op de automatische piloot richting huize ‘VdS’. Het is inmiddels alweer een dikke drie jaar geleden dat voorganger Long Live het levenslicht mocht zien: hoog tijd voor een goede pot Atreyuaanse ‘metalcore’ dus!

De eerste contouren van In Our Wake werden reeds wereldkundig gemaakt door achtereenvolgens de title track, Left Behind en The Time is Now (omgerekend toch een kwart van het album) de afgelopen weken vrij te geven. Een genereus cadeau, waar de smachtende fans toch wel even op konden teren. De tracks, en met de name laatstgenoemde, laten horen dat Atreyu, net als zoveel metalcore-collega’s, zich blijft ontwikkelen en zich een alsmaar volwassener geluid tracht aan te meten. De zwarte make-up en emo-kledij van Suicide Notes and Butterfly Kisses (20020) en The Curse (2004) liggen natuurlijk al lang en breed achter ons. The Time Is Now is zowaar een haast radiovriendelijke stadiontrack gebleken: een anthem welke een beetje bestuift lijkt te zijn door Papa Roach en Pitchshifters, met een lichte vibe van moderne acts als Imagine Dragons en Twenty One Pilots.

Maar goddomme, wat is en blijft (met name) Brandon Saller toch een ge-weldige drummende zanger, dat bewijst het openingsnummer wederom. En wanneer House Of Gold de revue passeert krijgen we bij Ragherrie toch wel een beetje mierentietjes. Het valt op dat de hardere vocalen van Alex Varkatzas per album meer en meer naar de achtergrond verdwijnen en de schone zang van Saller een steeds prominentere plek lijkt in te nemen. Maar ook Alex krijgt zijn momentje en doet op Blind Deaf & Dumb de tijden van Lead Sails Paper Anchor (2007) wat herleven met zijn nu-metal georiënteerde aanpak. Er wordt zowaar een klein gruntje waargenomen, heremetiet! Het ballad-niveau is op Terrified vervolgens hoog te noemen, waarin Alex en Brandon elkaar lekker bij de kraag pakken en door elkaar schudden in een emotioneel duet. Lyrics als ”I’ve wasted my days in the low life” en ” You turn al my dark into daylight”’, om het vervolgens uit te schreeuwen bij ”I’m lost without you”, laten de bekende emo-vibe ook anno 2018 nog in de teksten doorsijpelen. Muzikaal schakelen we op Safety Pin weer een tandje bij en wordt het energieniveau op de daaropvolgende songs weer wat opgekrikt: er wordt weer even flink gerockt en zelfs een breakdown wordt van stal gehaald op Into The Open!

Inmiddels zijn we aanbeland bij Paper Castle, welke enerzijds het puisterige van het vroegere Atreyu herbergt, maar ook weer gewoon een onwijs lekkere en volwassen meezinger is, evenals diens groovende opvolgers No Control en Left Behind. Wat dat betreft bevat dit album een resem aan potentieeltjes om de aankomende setlists mee op te vullen. Maar, zoals zo vaak, zit de verrassing ‘m in de staart. Zo ook op In Our Wake. Super Hero betreft een haast filmische orkestratie waarin Underoath-frontman Aaron Gillespie en (natuurlijk, hoe kan het ook anders) A7X’ M. Shadows hun bijdrage leveren. “It’s about being your kid’s superhero, so we invited other singers who are fathers to join us”, zoals Saller verklaarde. “Everyone wrote his own respective part and gave perspective on what fatherhood meant to him.” Een inspirerende track en een geweldige beslissing om hiermee In Our Wake af te sluiten. De tranen springen me zowaar in de broek, denkende aan mijn lieve kat Otto.

En dan nu In Our Wake na 12 nummers as a wrap: het album laat een Atreyu horen dat (wederom) een stap voorwaarts zet. Het is niet altijd supertje dupertje metalcore wat de klok slaat, maar net zoals Parkw…andere genregenoten dat doen, probeert ook Atreyu haar geluid te moderniseren en haar horizon wat te verbreden. Dat niet iedereen dat leuk vindt is een feit, maar tegelijkertijd kunnen er wel andere bronnen worden aangeboord en wellicht grotere stappen worden gezet. Wij houden wel van vernieuwing, zo blijkt uit ons eindoordeel!

Releasedatum: 12-10-2018 | Label: Spinefarm Records | Facebook

01. In Our Wake
02. House Of Gold