Árstíðir – Nivalis

Gevoelige indie folk om bij weg te dromen
74/100

Het IJslandse indie rock-/folkgezelschap Árstíðir (wat overigens ‘seizoenen’ betekent) brengt met Nivalis de vijfde studioplaat uit. Een grotendeels in het Engels gezongen album, waardoor het gelijk een stuk commerciëler aandoet en hierdoor ook het grote publiek aan zal kunnen spreken.

De heren zijn moeilijk in een hokje in te delen, verschillende elementen uit zowel de indie rock als uit de traditionele IJslandse folkmuziek worden in de verder voornamelijk klassieke muziek verwerkt. Maar het grote paradepaardje van de groep is absoluut de a capella samenzang, gehuld in een melancholisch jasje. Met Nivalis richten de IJslanders zich meer op de rock dan de folk, het IJslands is voor het grootste gedeelte achterwege gelaten en warme, akoestische gitaren treden veelal op de voorgrond.

Dit werkje ademt een soortgelijke sfeer als op het album Svefns Og Vöku Skil uit 2011, alleen zijn de nummers net wat pakkender. Violen, cello’s en de contrabas zijn ook nu veelvuldig aanwezig, en begeleiden de loepzuivere, mooie mannenzang op tracks als Circus. De songs zijn stuk voor stuk mooie, vaak ingetogen luisterplaatjes, met een melancholisch randje. Erg hard is het allemaal niet, waardoor het voor een groot gedeelte van ons metalen lezerspubliek misschien een tikje té soft is. Wel zijn elementen van die andere bekende IJslandse band – Sólstafir – terug te horen, waardoor een gedeelte van de fans dit werk toch wél zal kunnen waarderen.

De groepszang en akoestische gitaren komen prachtig samen op nummers als While This Way en Mute: songs die beide een romantisch gevoel opwekken en je meenemen naar een dromerige wereld, ver weg van alles. De tenoren geven de zang een extra dimensie, wat ook wel nodig is, als je je bedenkt dat de muziek vooral gericht is op de vocalen. Toch nog even een extra puntje van lof voor de cello, want wát is dat mooi zeg. Vooral op het emotionele Conviction (hoor ik daar nou een flinke dot Simon & Garfunkel terug?!) steelt het strijkinstrument de show en is het bij uitstek dé perfecte begeleiding voor de vocalen.

De heren gooien het op het daaropvolgende nummer, In The Wake Of You, over een iets andere boeg. Deze track is wat meer up-tempo en voorzien van een lekker slagritme op de drums, die hier voor het eerst wat harder in de mix staat. Lekker! Ook Wasting Time is lichtelijk ‘anders’ te noemen, met de zeer aanwezige echo-effecten op de steelstringgitaar en dramatische cello’s en violen wordt er wat bombastischer uitgepakt, al blijft de bombarie op deze plaat telkens maar heel even hangen. Ingetogen is toch echt het sleutelwoord voor de IJslanders.

Een prachtige plaat boordevol romantische en emotionele indie rock, die een gevoelige snaar weet te raken, zonder overdreven sentimenteel te zijn. Een echte uitschieter is niet te vinden, maar deze schijf is eigenlijk hoofdzakelijk bedoeld om in zijn geheel te luisteren en lekker bij weg te dromen.

Label: Season Of Mist | Releasedatum: 22-06-2018 | Website

01. While This Way
02. Lover