Anvil – Pounding The Pavement

Een fris windje door oude bomen
60/100

In ons geliefde genre zijn er nogal wat bands die, oneerbiedig gezegd, al enkele jaren over het toppunt heen zijn. Bands die bestaan uit (voornamelijk) mannen die (soms al ruim) de vijftig gepasseerd zijn en die vooral teren op vroegere roem, op credits die ze met name in de eerste jaren van hun bestaan hebben opgebouwd. Bands die het voornamelijk moeten hebben van een schare fans die al jaren en jaren aanhanger zijn van die band. Bands die een paar tot de verbeelding sprekende albums hebben gemaakt, maar sindsdien dat niveau helaas niet meer kunnen vasthouden. Ik noem een Metallica, een Slayer, een Venom en zo zijn er nog genoeg. Het Canadese Anvil is er ook zo een. Toch?

Het grote verschil tussen Anvil en die andere bands is dat zij over het algemeen wél al binnen zijn. James Hetfield en Tom Araya hoeven echt niet meer te toeren omdat ze anders hun hypotheek niet kunnen betalen. Anders is het met de drie mannen achter Anvil. Lips, de bijnaam van zanger/gitarist Steve Kudlow heeft in het verleden zelfs een bijbaantje moeten aannemen omdat hij anders niet rond kon komen. Nadat de heren een aantal jaren terug meewerkten aan de documentaire Anvil! The Story of Anvil is het hen iets meer voor de wind gegaan en hebben ze relatief succesvol getoerd.

Anvil © Rudy De Doncker

Anvil draait al zo’n 40 jaar mee in de heavy metal scene. Inmiddels maken de heren zich niet meer zo druk over de vraag of ze nog wel eens de idolenstatus zullen bereiken. Lips, drummer Robb en bassist Chris hebben met Pounding The Pavement een album gemaakt waarvan de titel synoniem is aan de jarenlange gevechten die ze hebben moeten voeren om financieel het hoofd boven water te kunnen houden. Het album is opgenomen in de Soundlodge Studios in het Duitse Rhauderfehn. Daar vonden de mannen de rust en afzondering om zich er goed op te kunnen concentreren. Al het gevoel van de afgelopen jaren is in het album gegoten. Daarbij hebben ze bovendien deels teruggegrepen naar de tijd dat het wél goed ging, de good old days.

Begrijp me niet verkeerd, Pounding The Pavement is geen slecht album. Het brengt wel een aantal nieuwe, frisse dingetjes in vergelijking met bijvoorbeeld Anvil Is Anvil. Er staan een aantal retestrakke nummers op, zoals Smash Your Face, Rock That Shit en Ego, waarop weergaloze riffs van Lips te horen zijn, gestoeld op de heerlijke ritmesectie van Robb en Chris. Daartegenover staat bijvoorbeeld Warming Up dat misschien wel het beste kan worden omschreven als swing jazz. Meest in het oog springend is echter het nummer Nanook Of The North, over het lot van de Inuit, zoals eskimo’s uit Groenland en Canada zichzelf noemen. Niet alleen valt die tekst op, maar ook de traditionele boventoonzang of keelzang waarmee het nummer begint en eindigt.

Al met al is Pounding The Pavement een prima album geworden welke vooral het handjevol aantal fans van Anvil zeker zal waarderen!

Releasedatum: 19-01-2018 | Label: Steamhammer/SPV | Facebook

01. Bitch In The Box