An Evening With Knives – Serrated

Eindhoven doet het weer
78/100

Wat zit er nu toch precies in het Eindhovense water? De Brabantse stad blijft maar goede (rock)muziek voortbrengen en aan dat rijtje kan nu wederom een nieuwe naam worden toegevoegd. Op 26 januari verschijnt namelijk het debuutalbum Serrated van An Evening With Knives. Ondanks de bandnaam (nee Aäron en Rafaël, géén metalcore!) blijkt Serrated een geslaagd album te zijn vol lekkere post-/doom/stoner met een psychedelisch randje.

De eerste naam die ons bij het beluisteren van Serrated door het hoofd schiet is niet de minste: Baroness. Zou het komen door de heerlijk doorleefde strot van Marco Gelissen, die het meer van power en emotie dan van pure techniek moet hebben – precies zoals Bailey dat bij Baroness zo goed doet? Het is hoe dan ook een positieve associatie, eentje waar de Eindhovenaren trots op mogen zijn. Evenals hun Amerikaanse genregenoten lukt het ‘AEWK’ om ons te boeien en aan onze boxen gekluisterd te houden. De muziek van An Evening With Knives is wel wat minder eclectisch, rauwer en trager met een dik aangezet, moddervet geluid, waardoor Serrated toch een zeer positieve indruk achterlaat. Met 43 minuten is ook de lengte precies goed en hoewel deze plaat nu niet echt geschikt is om de voetjes lekker van de vloer te krijgen, is er voldoende energie om ons te doen vermoeden dat live-shows van deze band zeer de moeite waard zijn.

Van kinderziektes of debuutplaatkwaaltjes is geen moment sprake. De productie, de songwriting én de uitvoering zijn allemaal prima verzorgd; als je ons had wijsgemaakt dat dit de derde schijf uit de carrière van het drietal was, hadden we je ook direct geloofd. Extra punten scoort de band met het lekkere gitaargeluid. Met het meeslepende Fade Out, misschien wel het meest veelzijdige nummer en tevens het langste nummer van de plaat, komt er op heerlijke wijze dan toch einde aan deze aangename kennismaking met An Evening With Knives.

Dit debuut is oerdegelijk en met vlagen bijzonder sterk. Toch zien wij deze band in de toekomst alleen maar beter worden, zeker als er nog iets meer tempovariatie in de muziek verweven kan worden. Voor nu doet dat allemaal trouwens niets af aan de kwaliteit en amusementswaarde van het dampende brokje gitaargeweld dat Serrated is. An Evening With Knives is de zoveelste aangenaam verrassende band uit het Eindhovense. Best geserveerd in een rokerig zaaltje met een biertje in de ene hand en het kwik op een graadje of dertig, dunkt ons. Dan is ’t vast bijzonder goed toeven met deze mannen!

Releasedatum: 26-01-2018 | Label: Argonauta Records | Facebook

01. Thought and Regrets
02. Drowning in Daybreak