Abythic – Beneath Ancient Portals

Old school death metal in optima forma
82/100

Old school death metal is een labeltje dat men maar al te graag op de muziek plakt wanneer het om death metal gaat. Vooral platenlabels hebben daar een handje van, maar bands even goed. Vaak wordt hiervoor gekozen omdat het fans aanspreekt. maar is het plakkaat onterecht. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen, zoals dit uit Duitsland afkomstige, nog onbekende Abythic. Die onbekendheid is niet zo gek als je je bedenkt dat Beneath Ancient Portals het eerste volledige album van de heren is en dat er voorafgaand in 2015 alleen een ep is verschenen.

Vanaf de eerste noten van het instrumentale intro Prelude to Obscurity weet je dat je als fan van old school deathmetal goed zit. Geen overgeproduceerd geheel, maar gewoon een donker en zompig geluid zoals je dat begin jaren 90 ook had. Een gitaar die wat Zweedse invloeden verraadt en typische death-breaks waarin alleen de gitaar hoorbaar is. Niet teveel melodie en al helemaal geen snelle achtbaan of een brij van geluid.

Als je Beneath Ancient Portals luistert hoor je rationeel geen echte topplaat, maar gevoelsmatig slaat deze plaat in als een clusterbom. Het lekkere riffwerk waarmee Redemption Through Soul Transfusion start en waarna de putgrunt zijn intrede doet en vervolgens een heerlijke death melange vormt gaat erin als zoete koek. Machtig. En wat te denken van de minimalistische schurende riffs in T.H.O.N.? Zelden zulke eerlijke en overtuigende muziek gehoord. Topper is wat mij betreft Abandoned Tombs of Ungodly Ground, waar nét een streep meer variatie in zit.

Kritiekpunt van het album zou kunnen zijn dat er te weinig variatie in zit, waardoor het als een vlakke plaat over kan komen. Ook ontbreken de echte killer riffs, waardoor de grootmeesters bij lange na niet geëvenaard worden. Een nummer als You’ll Never See staat helaas nog niet op dit album, maar het is dan ook pas het debuut. Hierdoor wordt het zwakke titelnummer ze dan ook gelijk vergeven.

Toch blijf je ondanks genoemde kritiekpunten als death-liefhebber met een victorieus gevoel achter. Wie zweet en zweert bij old school death metal van begin jaren 90 haalt dit zonder meer in huis. Invloeden lijken vooral vanuit de beginjaren van Grave te komen, niets mis mee dus. Hoewel ik normaal geen live shows versla, gaan vrouw en kind met een woonmagazine en Nickelodeon aan op de bank als deze heren langskomen. Beneath Ancient Portals is een plaat waar veel bands alleen maar van kunnen dromen. Sterk debuut!

Releasedatum: 11-05-2018 | Label: Blood Harvest | Facebook

01. Prelude to Obscurity
02. Purulent Phantasm