Abinchova – Weltenwanderer

Melodische death/folk metal, met Zwitserse precisie
65/100

Had een maand of wat geleden aan mij de vraag gesteld om een aantal Zwitserse metalbands te noemen en ik had je waarschijnlijk het antwoord schuldig moeten blijven. Inmiddels weet ik dat Abinchova er één van is. Zij lanceren een nieuw album: Weltenwanderer.

Abinchova is een melodische death metalband, met warme gevoelens voor folkmetal, die bestaat uit maar liefst zeven leden, onder wie twee vrouwen: een zangeres/violiste en haar nichtje, de keyboardspeelster. De vijf mannen nemen de traditionele instrumenten voor hun rekening: drums, gitaren, bas en een dikke strot. Officieel opgericht in 2005 en vernoemd naar een klein plaatsje nabij Luzern, heeft het tot 2009 geduurd voordat men naar buiten trad, nadat toentertijd zo’n beetje de hele originele bezetting was opgestapt en alleen Nora Lang overbleef, die zich vervolgens omringde met nieuwe muzikanten.

Even voor alle duidelijkheid: de “Zwitserse precisie” waarover in de titel wordt gesproken, is alleen maar gekozen vanwege de connectie tussen de afkomst van Abinchova en de associatie met precieze Zwitserse uurwerken. De muziek op het album is niet slecht, begrijp me niet verkeerd, maar zodanig dat het écht loopt als een Zwitsers uurwerk, gaat me veel te ver. Weltenwanderer is een lekker album, waar je best eens een keer lekker naar zou kunnen luisteren, maar om er nou voor in de rij te gaan liggen..

Weltenwanderer is een verzameling van dertien nummers die het vorige album uit 2014, Wegweiser, opvolgen. En dat is te horen. Waar het ene album ophoudt, gaat het volgende verder. En, hoewel je dat op tweeërlei wijzen zou kunnen uitleggen, is het in dit geval vooral níét positief bedoeld. Wegweiser liet, qua variaties in bijvoorbeeld songwriting, nogal te wensen over. Dat is er in het geval van Weltenwanderer niet veel beter op geworden. Daar staat tegenover dat de stem van Nora Lang een geweldige plaats inneemt, evenals haar viool. Zowel die stem als de viool tillen de muziek van de Zwitsers naar een iets hoger niveau.

Weltenwanderer is best een keer het beluisteren waard, maar het is geen plaat om echt enthousiast van te worden.

Releasedatum: 30-03-2018 | Label: Massacre Records | Website

01. Präludium