A Forest of Stars – Grave Mounds and Grave Mistakes

Heerlijke muzikale bevreemding
89/100

Fans van aangenaam vreemde, experimentele en psychedelische (black) metal opgelet: vandaag, op 28 september 2018, verschijnt Grave Mounds and Grave Mistakes, het vijfde album van de Britse band A Forest of Stars. De opvolger van het onvolprezen meesterwerkje Beware The Sword You Cannot See (2015) klinkt als de soundtrack voor een Victoriaanse koortsdroom, met de kanttekening dat dat eigenlijk helemaal niet zo onprettig is als het misschien op voorhand klinkt…

De eigenwijze band uit Leeds weet op meesterlijke wijze een even beklemmende als authentieke sfeer neer te zetten. Daarbij nemen de heren en dame zeker niet de weg van de minste weerstand. Lieflijke vrouwenzang contrasteert met de maniakale vocalen van Dan “Mister Curse” Eyre, wiens getergde stemgebruik behoorlijk uniek is. ‘Zingen’ kunnen we zijn performance eigenlijk niet noemen, het neigt soms naar spoken word-kunst en op andere momenten meer naar harsh vocals zoals menig band die pleegt te gebruiken. Enfin, het tempo ligt het gros van de tijd niet echt hoog, waardoor de paar momenten waarop er wel stevig van (metalen) leer wordt getrokken des te meer indruk maken.

De teksten handelen over uiteenlopende zaken – van occult tot filosofisch van aard – en dat geeft de muziek een gesofisticeerde vibe mee. Ter illustratie: op songs als Scripturally Transmitted Disease vaart de band in eerste instantie een meer orthodoxe koers, alvorens na een minuut of drie te verrassen met minimalistische, ambient-tonen, waarna avant-gardistische songstructuren het nummer kapen en de desolate uithalen van Eyre de boventoon voeren. Tegen het eind van dit epos van elf minuten, zijn het dan weer de onwerkelijke vrouwelijke vocals die de sfeer en toon bepalen, met een mierzoet en bijna catchy refreintje. Helemaal op het laatst komen de verschillende elementen samen tot één climax van kippenvel opwekkende proporties.

Het moge duidelijk zijn: A Forest of Stars is zeker geen makkelijke of licht verteerbare kost. Zij die hun muziek liever hapklaar voorgeschoteld krijgen, kunnen deze release dan ook beter overslaan. Ook aan black metal-puristen zal deze schijf (en deze hele band) niet besteed zijn; daarvoor is het té eigenwijs en té veel op sfeer gericht. Wie zich wel durft onder te dompelen in de deprimerende maar tegelijkertijd wonderschone wereld van Grave Mounds and Grave Mistakes, wordt daar dik voor beloond. De plaat biedt 65 minuten muzikale bevreemding met een lekker zwart randje, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor de sfeerverhogende viool van Katheryne “Queen of the Ghosts” Stone, die tevens verantwoordelijk is voor de zojuist al aangehaalde etherische vrouwenzang. Zowel de losse songs als het album als geheel werken wonderwel; alle pretenties worden 100% waargemaakt. Het album is wel een beetje veel van het goede – en je moet er voor in de stemming zijn – maar afgezien daarvan kunnen wij niet anders concluderen dan dat A Forest of Stars de lijn van het vorige (even lekkere én vreemde) album moeiteloos heeft weten door te trekken.

We zouden de muziek op deze plaat helemaal aan gort kunnen analyseren – maar u kunt ‘m beter gewoon zelf even checken, mits bovenstaande omschrijving uw nieuwsgierigheid heeft gewekt, natuurlijk. Wij gaan ondertussen nog even lekker zwelgen in de prachtige droeve duisternis van Grave Mounds and Grave Mistakes – wat ons betreft een waardige opvolger voor Beware The Sword You Cannot See.

Releasedatum: 28-09-2018 | Label: Prophecy Productions | Website

01. Persistence Is All
02. Precipice Pirouette