A Dying Planet – Facing The Incurable

Instrumentaal uitstekende progressieve metal
75/100

Progressieve muziek met vocalen die we eerder bij andere genres, zoals power metal, verwachten: er zijn positieve voorbeelden van op te noemen. Op het instrumentale vlak doet A Dying Planet voor geen enkele prog band onder. Met betrekking tot de zang zijn we echter een andere mening toebedeeld. Desondanks weet Facing The Incurable te bekoren.

De Amerikaanse tweeling Tipton – Jasun de gitarist en Troy de vocalist – staat aan de basis van A Dying Planet, op Facing The Incurable bijgestaan door diverse gastmuzikanten die onder meer de keys verzorgen en zangtechnische ondersteuning bieden. Waar de verschillende bijdragen het album dynamisch maken, zekeren de ‘Tipton Twins’ de sound van Facing The Incurable. Hierdoor komt het geheel nooit over als een ratatouille: bij voorbaat al een puike prestatie.

Qua vocalen lijken er echter niet altijd de juiste keuzes te zijn gemaakt. Troy Tipton blijkt van origine een bassist, maar een serieuze armblessure zorgt ervoor dat hij al jaren niet in staat is om zijn geliefde instrument te bespelen. De keuze om songs te gaan schrijven is in dat opzicht een ‘blessing in disguise’, want de composities op Facing The Incurable zijn imponerend. Zijn zang klinkt echter te vlak en te veilig om echt van toegevoegde waarde te zijn.

Op Resist zingt Paul Villareal (die vocaal ook onder meer de Nederlandse gitaarvirtuoos Marcel Coenen ondersteunt), maar ook dit blijkt geen voltreffer. Sterker nog: de track had sterker geklonken zónder vocals. De bijdragen van Luda Arno vallen wat dat betreft beter in de smaak. Haar symfonische stem sluit beter aan bij de sound en sfeer die door A Dying Planet wordt neergezet. Progressieve metal en symfonische bombast gaan – ondanks de in eerste instantie vrij ver uit elkaar liggende karakters – prima samen, zo toont onder meer het Nederlandse Powerized vandaag de dag aan. Ook A Dying Planet plukt de vruchten van dit gegeven.

Misschien is die combinatie van prog en symfonische metal de richting die de band uit moet, zonder het industriële karakter dat Facing The Incurable zo kenmerkt, los te laten. Daarmee kan A Dying Planet zich namelijk onderscheiden. Seperation Anxiety valt wat dat betreft het meest in de smaak en dient hopelijk als een leidraad voor toekomstig werk: misschien niet geheel verrassend is dit ook de enige volledig instrumentale track op deze full-length.

Releasedatum: 17-08-2018 | Label: Eigen beheer Facebook

01. Resist
02. Facing The Incurable