Xandria – Theater Of Dimensions

Welkom in het theater der duistere sprookjes
82/100

De Duitse symfonische metalband Xandria draait al bijna 20 jaar mee in de metalscene en zoals dat gaat als je al lange tijd samenwerkt, heeft de band verscheidene muzikale én line-up wisselingen doorgemaakt. Sinds 2013 is de samenstelling echter stabiel. En in de vorm van de Nederlandse zangeres Dianne van Giersbergen (nee, geen familie van) is te hopen dat de band een blijvertje heeft gevonden.

Dianne beschikt over een gouden keeltje, haar loepzuivere sopraanzang kan zich gemakkelijk meten aan collega’s Floor Jansen, Simone Simons en natuurlijk Anneke van Giersbergen. Ze is waarschijnlijk de beste zangeres die de Duitsers in hun carrière hebben gehad, mede daardoor is Theater Of Dimensions een sterk album geworden. De titel doet de plaat eer aan trouwens, want theatraal, dat is de symfonische gothic metal zeker. Op bijna alle tracks zijn orkestrale klanken en koorzang te horen. Wat echter vooral opvalt zijn de ruimschoots aanwezige Ierse folk invloeden. Een heerlijke toevoeging aan de verder bijzonder dromerige muziek.

Op Death To The Holy zijn de vrolijke Ierse tunes al voorzichtig te horen, maar op het daaropvolgende nummer Forsaken Love zijn deze klanken nog veel duidelijker aanwezig. De track is tevens goed opgebouwd; met een rustige opening wordt er op verfijnde manier toegewerkt naar een sneller nummer met vette gitaarpartijen, maar er is vooral veel aandacht voor de melodieuze toetsen. Het album staat bol van de catchy nummers die een prettig evenwicht bieden aan de verder vrij duistere thematiek.

Hoewel Xandria nergens bijzonder origineel uit de hoek komt, noch beschikt over zeer sterke lyrics, ligt de kracht in het gevoel dat de band middels hun muziek weet over te brengen. Het is goed te horen dat ze er weer zin in hebben, want de drijfveer leken ze op meer simplistische albums als Salomé – The Seventh Veil van tien jaar geleden wel wat te zijn kwijtgeraakt. Het recentere Sacrificium vonden wij bij Ragherrie dan wel weer prima te verteren. Theater Of Dimensions borduurt qua stijl voort op dit werkje: orkestraal en snel.
Hier en daar wordt er echter wel voorzichtig van de gebaande paden afgeweken, met name op wat misschien wel de hardste track van de band ooit is: We Are Murderers – drie hoeraatjes voor de vette grunts die een heerlijk ruwe tegenslag bieden aan de lieflijke sopraanzang – durft de band het aan om eindelijk vol gas te geven. Ook het gesproken woord door Dianne op het sprookjesachtige epos Queen Of Hearts Reborn en het vrolijke Ierse luisterliedje Céilí zijn toch wel wat vreemde, maar prettige eenden in de bijt.

Theater Of Dimensions is een orkestraal, bombastisch werkje waarbij de klassieke sopraanzang en het keyboard de show stelen. Fans van Epica en Nightwish kunnen dit album zó meepikken, maar ook liefhebbers van duistere sprookjes en opera kunnen hun hart ophalen. Vooral de haast demonische titeltrack Theater Of Dimensions is een episch en verhalend nummer, waarbij de markante stem van Henning Basse (MaYan, Sons Of Seasons, Firewind), de dreigende toetsen, de blazers- en xylofoon-sounds en het over the top evil lachje het duistere aspect naar een nóg hoger niveau weten te tillen. Veruit het sterkste nummer op deze plaat, een betere afsluiter had Xandria niet kunnen kiezen voor een toch al heerlijk album.

Releasedatum: 27-01-2017 | Label: Napalm Records | Website

01. Where The Heart Is Home
02. Death Of The Holy