Wormwood – Ghostlands: Wounds From A Bleeding Earth

Puike plaat die een breed publiek verdient
84/100

Met een beetje kennis van de Engelse taal zou je Wormwood kunnen vertalen als een ‘bos met wormen’, maar dat klopt toch niet helemaal. Wormwood is in het Nederlands bekend als alsem en is een plantje dat ook in absint zit. Alsem nuttigen geeft een vreedzaam gevoel, maar in combinatie met alcohol kan het plantje hallucinerend werken. ‘Onze’ Wormwood is een vijfkoppige Zweedse formatie die, naar eigen zeggen, melo black folk speelt. In 2015 bracht de band een eerste ep uit en nu is er het debuutalbum Ghostlands: Wounds From A Bleeding Earth. Eens kijken of hun muziek een vreedzaam gevoel geeft of eerder hallucinerend werkt.

Als eerst het folk-element. Dat is eigenlijk maar beperkt aanwezig op het album. Silverdammans Atersken is een akoestisch intermezzo in het midden van de plaat; een nummer dat opgesierd wordt met vrouwenzang. Dit nummer gaat vervolgens over in Tidh Ok Odhe, een stevig folknummer waar viool en gitaar elkaar afwisselen. Hetzelfde geldt voor de screams en de vrouwengezang, die om beurten te horen zijn. Dit nummer is daarmee één van de hoogtepunten van het album. Daarna houdt het, afgezien van een sporadische riff, zoals in het begin van To Worship, wel op met de folk-invloeden.

Wat resteert is melodic black metal, waarbij muzikaal gezien de scheidslijn met melodic death metal erg dun is. De zang van vocalist Nine heeft wel wat weg van de zanger van Finntroll en is dus meer black-georiënteerd. Op een nummer als To Worship is er sprake van melo-black, terwijl er ook sprake is van een rustigere passage in het nummer. Het catchy The Universe Is Dying neigt echter meer naar melo-death. Een absoluut hoogtepunt van het album, waar ook rustigere passages en solo’s doorheen zijn geweven. Het heerlijke Oceans borduurt hierop voort. Met deze nummers valt het op dat dit album het niet moet hebben van orthodoxe agressie of techniek maar meer van melodie, afwisseling en sfeer. Op het heerlijke The Windmill wordt qua zang ook nog eens een grunt van stal gehaald, terwijl heerlijke riffs je om de oren vliegen. Het is duidelijk dat Wormwood in staat is om geweldige nummers te schrijven.

Dit album is een aanrader voor de melo-black/melo-death fans, die openstaan voor een toegankelijke vorm van metal. Het folk intermezzo in het midden van het album is strategisch goed bedacht. Dit houdt de aandacht van de luisteraar bij de muziek en voorkomt verveling.

Wormwood weet  een eigen geluid te creëren waardoor het lastig is om vergelijkingen te maken. Liefhebbers van bijvoorbeeld Be’lakor of Insomnium, die niet zweren bij een grunt, zouden dit album eens een kans kunnen geven.

De Zweden leveren met Ghostlands: Wounds From A Bleeding Earth een afwisselende plaat af die een breed publiek verdient. Ook complimenten voor het Nederlandse Non Serviam Records dat dit pareltje uitbrengt. Uw recensent blijft met een vreedzaam gevoel achter.

Releasedatum: 10-03-2017 | Label: Non Serviam Records | Facebook

01. Gjallarhornet
02. The Universe Is Dying