Wolves in the Throne Room – Thrice Woven

Potentieel jaarlijstjesmateriaal
89/100

Wolves in the Throne Room is één van de vaandeldragers van de ‘Cascadian’ black metal, een black metal-substroming met de nodige folk-, post- en -gaze-elementen waarvan de wortels in de dunbevolkte gebieden in het Pacifische noordwesten van de VS liggen. De broers Aaron en Nathan Weaver zijn al sinds de oprichting in 2002 de drijvende kracht achter ‘WITTR’ en deze maand presenteren zij ons nieuw werk dat zal verschijnen bij Artemisia Records. Het is alweer album nummer zes voor de musicerende broers, en de nieuweling luistert naar de naam Thrice Woven. Met een speelduur van ‘slechts’ 42 minuten is het de kortste WITTR-plaat tot nu toe, maar zeker niet de minste. Ons devies is altijd ‘kwaliteit boven kwantiteit’ en in dat opzicht is het smullen geblazen met Thrice Woven.

Stand verplicht, en directe voorganger Celestite (2014) was het wat ons betreft allemaal nét niet. Op Thrice Woven laat WITTR gelukkig horen wederom in topvorm te verkeren. Furieuze black metal waar je bloed van stolt, smaakvol over dromerige soundscapes gedrapeerde etherische vrouwenzang van gastvocalist Anna von Hausswolff, samenzweerderige mannelijke fluisterzang door een andere gastzanger (Steve von Till) én epische passages die de gemiddelde ‘pagan’ black metalband doen verbleken; Wolves in the Throne Room heeft met Thrice Woven een ongelooflijk veelzijdig en boeiend album afgeleverd. De analoog-klinkende plaat behoudt precies voldoende rauwheid om ook onze zwarte ziel te verblijden, terwijl de productie voor black metal-begrippen heel aangenaam en toegankelijk klinkt. De stevige doorhakkende drums en de fijne gitaarpartijen zijn even bezwerend als doeltreffend. Er is duidelijk goed over de verschillende aspecten van deze release nagedacht en de band klonk zelden eerder zo vol als op dit album.

We kunnen deze plaat helemaal kapot analyseren maar luister de plaat vooral zelf; als geheel werkt Thrice Woven gewoon goed wat ons betreft. Heel erg goed zelfs. De meeslepende black metal-passages zijn om je vingers bij af te likken en de sfeer is onovertroffen. Hoewel het album sec beschouwd niet super vernieuwend is, was geen enkele WITTR-plaat zo goed in balans als deze. Ook de replay-waarde is bijzonder hoog; zelfs na vijf luisterbeurten achter elkaar verveelt deze plaat nog altijd niet. Met een beetje geluk (het jaar duurt niet meer zo lang) vinden we Thrice Woven over twee maandjes zelfs terug op de jaarlijstjes van 2017. Op 29 november speelt de band in Poppodium 013 te Tilburg en een dag eerder staat de band in TivoliVredenburg – tijdens die beide shows zal ongetwijfeld het nodige nieuwe spul voorbij komen. Wij verheugen ons er nu al op!

Releasedatum: 22-09-2017 | Label: Artemisia Records | Website

01. Born from the Serpent’s Eye
02. The Old Ones Are with Us