Wolfhorde – The Great Old Ones (EP)

Klinkend eerbetoon aan drie Finse folk metalpioniers
73/100

Hoewel de band al sinds 2001 onder de huidige naam opereert, wekt het weinig verbazing dat Wolfhorde nog altijd één van de best bewaarde geheimen van de Finse folk/black metalscene is. Na een hele rits demo’s en twee ep’s werd in 2016 debuutplaat Towards the Gates of North uitgebracht. De band liet daarop een volwassen en bij vlagen behoorlijk symfonisch en episch geluid met Ensiferum-ondertonen horen. Nu is Wolfhorde terug met alweer een ep: The Great Old Ones, een klinkend eerbetoon aan drie Finse folk metalpioniers. En de tracklist liegt er niet om!

Allereerst krijgen we een Finntroll-cover voorgeschoteld. Wodanzijdank is er niet gekozen voor überhit Trollhammaren; dat zou in de praktijk ook alleen maar kunnen tegenvallen. De uitverkoren song Jaktens Tid mag er natuurlijk ook wezen en Wolfhorde maakt vanaf de eerste seconde indruk met hun versie van dit nummer, voorzien van een fikse dosis pit, al blijft men opvallend trouw aan het origineel. Datzelfde kan (ondanks dat het zeker geen minpunt is) trouwens óók gezegd worden van onze lievelingssong van The Great Old Ones: Kylän Päässä van – jawel – Moonsorrow. Ook nu kleurt Wolfhorde netjes binnen de lijntjes maar blijft de energie en sfeer van het origineel gehandhaafd. Met bijna acht minuten tekent deze ene song voor bijna de helft van de totale speelduur.

Hoewel de titel van de ep doet vermoeden dat we hier met covers van bands uit een grijs verleden te maken hebben, gaan we pas met slotsong Sign from the North Side iets meer de oldskool-kant op. Daar waar Jaktens Tid en Kylän Päässä allebei uit 2001 stammen, is het origineel van deze afsluitende Amorphis-tribute afkomstig van het album The Karelian Isthmus uit 1992. Toch misstaat het nummer niet, al is de oosterse vibe wel duidelijk afwijkend. Een lekker toetje dat zeer goed smaakt als onderdeel van dit Finse driegangenmenu.

Aangezien de ep louter covers bevat, kunnen we Wolfhorde natuurlijk niet de credits geven voor het schrijven van deze heerlijke songs, wat de score aardig drukt. Over de uitvoering zijn we echter zeer te spreken, overigens zonder dat Wolfhorde hun illustere voorbeelden weet te overstijgen. Met iets meer dan zestien minuten muziek, is deze ep nu niet bepaald lang en daardoor blijven we achter met het gevoel dat we meer willen horen. Maar misschien is dat wel precies wat Wolfhore voor ogen had met het uitbrengen van dit smakelijke tussendoortje.

Releasedatum: 01-12-2017 | Label: Inverse Records | Facebook

01. Jaktens Tid (Finntroll cover)
02. Kylän Päässä (Moonsorrow cover)