Wolfheart – Tyhjyys

De volgende stap
87/100

De geschiedenis van het Finse Wolfheart is inmiddels bekend. In 2013 droeg Tuomas Saukkonen al zijn muzikale projecten (waaronder Before the Dawn, Black Sun Aeon en Dawn of Solace) ten grave en begon hij Wolfheart. Twee sterke platen volgden in rap tempo; Winterborn verscheen oorspronkelijk in 2013 en Shadow World zag in 2015 het levenslicht. Met Tyhjyys (‘leegte’) is de tijd nu rijp voor een derde album en het is wederom smullen geblazen!

Tijdens de show ter support van Insomnium in Doornroosje kregen we eerder dit jaar alvast een klein voorproefje van Tyhjyys voor onze kiezen; het nummer Boneyard liet live een bijzonder goede indruk achter. Het is geen wonder dat juist dit nummer gekozen werd tot single; het blijkt één van de sterkste songs van de hele plaat te zijn. De lekker opgefokte melodeath met droevige toetsen en soms zelfs wat folk-achtige elementjes heeft voldoende pit om ons een kleine 45 minuten lang geboeid te houden. Afwisseling is er in die tijd genoeg; relatief rustige songs zoals het folky The Flood contrasteren met het betere (maar altijd melodieuze) stampwerk van songs als The Rift. De teksten – ook nu weer regelmatig met winters thema – worden door Saukkonen overwegend in het Engels ingebruld; de afsluitende titeltrack Tyhjyys is de uitzondering op deze regel en het nummer klinkt door de Finse vocalen des te overtuigender.

Aan de stijl van Wolfheart is op dit album niet getornd; wel lijkt de gitaar-gedreven sound verder uitgediept te worden op Tyhjyys en is er op productioneel vlak een stap voorwaarts gezet. De individuele songs zijn nog altijd pakkend en energiek, maar ook als geheel werkt het album bijzonder goed. Het meanderende gitaarwerk is altijd al één van de sterkste kanten van Wolfheart geweest en dat is nu net zo. De subtiele melancholische vibe van de songs maakt tenslotte dat dit album van begin tot einde werkt. Eigenlijk gaat de band lekker door op de ingeslagen weg, zonder rare fratsen, terwijl Saukkonen en consorten zich hun stijl steeds beter eigen lijken te maken en zich blijven doorontwikkelen als muzikanten. Tyhjyys is dan ook niet zozeer verrassend als wel een logische ‘volgende stap’ in de carrière van de band.

Fans van typisch Finse melancholische melodeath (zoals Insomnium – geen wonder dat Wolfheart juist met deze band op tournee was) kunnen met Tyhjyys een veelzijdig (maar samenhangend) nieuw album aan hun collectie toevoegen. De uitvoering is bijzonder sterk en de balans tussen sfeer enerzijds en extreme metal anderzijds is welhaast perfect, waardoor Tyhjyys ook na meerdere luisterbeurten nog blijft boeien. Heel erg lekker!

Releasedatum: 03-03-2017 | Label: Spinefarm Records | Website

01. Shores of the Lake Simple
02. Boneyard