Witchapter – Spellcaster (EP)

Variatie is hun grote troef
75/100

Grote kans dat je nog nooit van Witchapter gehoord hebt. De reden daarvoor is eigenlijk vrij eenvoudig: Spellcaster is namelijk het eerste wapenfeit van deze Engelsen. Witchapter bestaat uit gitarist/zanger Chris Grenfell, bassist Bobby Smith en Louie Spencer, die de drums voor zijn rekening neemt. Op deze ep krijg je drie tracks naar je hoofd geslingerd die in totaal ongeveer 20 minuten lang zijn.

De ep gaat van start met Veilled Agressor. Direct zijn de zware melodieuze riffs te horen die al snel vergezeld worden door vocaal geweld. De zanger schreeuwt overtuigend de longen uit zijn lijf, wat prima bij het donkere gitaargeluid past. Veilled Agressor is pure sludge en doet denken aan Iron Monkey uit de jaren 90. Aan het einde van de track wordt wat gas teruggenomen en zijn er ook wat stoner invloeden hoorbaar. Niet erg origineel, maar wel lekker.

Dat blijkt een opmaat te zijn naar de tweede track Through Smoke and Sulphur. Wie als luisteraar denkt een vervolg denkt te krijgen van Veilled Agressor komt bedrogen uit. Afgezien van een korte passage is de track instrumentaal, het tempo ligt lager en de muziek transformeert naar stoner doom. Met name aan het einde krijgt de track een meer slepend karakter. Wat wel blijft zijn de zware riffs die overtuigen.

De laatste track is Everywhere I look I see My Grave dat over de tien minuten klokt en daarmee de helft van de speelduur van deze ep in beslag neemt. Het tempo op deze track gaat nog verder omlaag, zoals dat bij klassieke death doom het geval is. Ook hier blijft het zware gitaargeluid, maar deze track is qua compositie minder boeiend en duurt bovendien te lang. Als halverwege de track een putgrunt op komt zetten vraag je je met recht af of je nog naar dezelfde band zit te luisteren.

Recensenten willen nog wel eens klagen over een gebrek aan variatie. Daar is bij Witchapter echter geen gebrek aan. Een ep, en de eerste in het bijzonder, is een visitekaartje voor de band waaruit je hoopt af te leiden wat een eerste full length gaat brengen. Naast donkere, zware riff georiënteerde muziek is dat met Spellcaster lastig in te schatten. Het talent is bij Witchapter in ieder geval aanwezig, maar de laatste track zorgt voor een klein voorbehoud. De toekomst zal uitwijzen wat het vervolg brengt maar als deze in de lijn van de eerste track ligt, kijken we reikhalzend naar de eerste full length uit.

Releasedatum: 07-04-2017 | Label: Black Bow Records | Facebook

01. Veilled Agressor
02. Though Smoke and Sulphur