Witch Vomit – Poisoned Blood (EP)

Knallende old school death metal
79/100

Witch Vomit is zo’n bandnaam die op het belachelijke af is, volgens de bandleden ontstaan op de middelbare school (hoe kan het ook anders) en wordt door de Amerikanen gerechtvaardigd omdat “we sing about witchcraft en vomit frequently, so it fits”. Juist ja.

Witch Vomit is opgericht in 2012 door Vincent ‘V.V’  en Tony ‘T.T’. Later sloot bassist Jason zich bij hen aan. Het feit dat het trio afkomstig is uit de Verenigde Staten hoor je niet direct terug in de muziek, die nogal Zweeds georiënteerd is.

Voordeel van een dergelijke bandnaam is natuurlijk wel dat hij makkelijk blijft hangen. Zo kan ik me de voorganger A Scream From The Tomb Below nog herinneren als een heerlijk potje Zweedse old school death metal. Een jaar na hun eerste full-length zijn de heren alweer terug met de ep Poisoned Blood. Op de ep krijg je negentien minuten aan muziek, die over vijf nummers zijn verspreid. De eerste daarvan is een korte intro, ook toepasselijk Intro genaamd, wat begint en eindigt met wat geschreeuw. Tussendoor krijg je dus al iets mee van de death metal die je te wachten staat.

Als Doomed In The Realm Of Dead losbarst, blijkt al snel dat het recept van de heren niet is gewijzigd. Men neme een diepe onverstaanbare grunt die smerig en goor klinkt, een gitaar die klinkt als een elektrische zaag van Black & Decker en drums die wat weg hebben van een goed afgestelde M-16. Meer is ook niet nodig. Af en toe is er een adempauze ingelast, maar het tempo ligt over het geheel gezien redelijk hoog. De productie is vet, klinkt alsof de ep in een spelonk opgenomen is en maakt verwijzingen naar het begin van de jaren 90. Dat is precies zoals we dit willen horen. Natuurlijk is er geen plaats voor subtiliteit, originaliteit of andere overbodige zaken die van nature niet in old school death metal thuishoren. Tekstueel is er ook geen plaats voor verrassingen. Met name komt naar voren dat de band fan is van horrorfilms.

Zelf noemt de band Autopsy, Nihilist, Demigod, Carnage en Morbid Angel als invloeden. Morbid Angel hoor ik niet helemaal terug, maar met name Nihilist en Carnage liggen er wel heel erg dik bovenop. Mensen die bekend zijn met de full-length A Scream From The Tomb Below of van de genoemde bands houden kunnen zonder bedenkingen deze ep in huis halen. Ook andere liefhebbers van smerige compromisloze death metal, zoals Cannibal Corpse, kunnen hier veel plezier aan beleven.

Releasedatum: 30-06-2017 | Label: 20 Buck Spin | Facebook

01. Intro
02. Doomed In The Realm Of Dead