Wintersun – The Forest Seasons

Rauwer en duisterder dan verwacht
90/100

Goed, Wintersun. We gaan niet eens de moeite nemen om het jarenlange gedoe rond Time I (en Time II) hier in detail op schrift te stellen, want dan zijn we wel even bezig. Nadat Time deel I in 2012 verscheen (na bijna acht jaar wachten) werd de belofte gedaan dat deel II snel zou volgen. Het is inmiddels 2017 en Time II is nog altijd niet in kannen en kruiken; de band sprokkelde dankzij een (uiterst succesvolle) crowdfunding-campagne inmiddels wel voldoende geld bij elkaar voor een nieuwe studio waar het uiterst ambitieuze Time II dan toch ein-de-lijk gerealiseerd lijkt te gaan worden. In de tussentijd brengt de Finse melodic death metalband nu wél een ander album uit – een losstaande entiteit en géén (vervanger voor) Time II, zo benadrukt de band met klem. Dat gezegd hebbende zullen we de sceptici maar direct de mond snoeren: het lijdend voorwerp van deze recensie, The Forest Seasons, is niet zomaar een simpel zoethoudertje – daarvoor zit de muziek veel te knap in elkaar. Wintersun komt bovendien rauwer en duisterder uit de hoek dan wij op voorhand hadden durven hopen.

The Forest Seasons (inderdaad, die titel is losjes gebaseerd op Antonio Vivaldi’s De Vier Jaargetijden) bevat vier nummers, één voor elk seizoen. Kort van stof is de band nu niet bepaald; de ‘seizoenen’ duren tussen de twaalf en vijftien minuten per stuk, met een totale speelduur van 54 minuten – flink langer dan Time I. We hebben hier dan ook zeker niet met een ‘veredeld wachtmuziekje’ te maken; dit is een volledig losstaand product dat zeker ‘af’ voelt en een aantal ontzettend sterke momenten kent. Mensen die debuutplaat Wintersun sterker vonden dan Time I, vinden op The Forest Seasons waarschijnlijk ook meer van hun gading. Hoewel Wintersun het blik met symfonische elementen ook deze keer opentrekt, is de balans wat meer verlegd ten faveure van gitaar en drums. Daardoor heeft de plaat meer pit dan Time I en voelen de composities minder ‘druk’ en wat rauwer. Of überperfectionist Mäenpää het met ons eens is valt te betwijfelen; wij worden echter bijzonder vrolijk van dit wat minder gepolijste album. The Forest Seasons komt als geheel ook wat duisterder uit de hoek, al zijn het niet meer dan nuanceverschillen; The Forest Seasons is bovenal typisch Wintersun.

De vier songs hebben elk een eigen karakter, met de natuur als leidmotief. Spring is energiek en lijkt ondanks de heavyness symbool te staan voor het ontwaken van de natuur in de lente, inclusief een heerlijke riff! Summer is dan weer bijzonder episch, inclusief bijna Ensiferumiaans gitaarwerk tijdens het tweede deel (dat heerlijke galopje!) en deze song werkt toe naar een bombastische climax die ons vol weemoed doet terugdenken aan het onvolprezen debuut Wintersun uit 2004. Op Autumn gaan veertien minuten lang alle registers open qua hardheid en duisternis. Dit is zonder twijfel de meest duistere Wintersun-song tot op heden, met dank aan maniakaal samenspel tussen de harsh vocals van Jari en het fijne drum- en gitaarspel. Op Winter daalt het tempo flink, met meer ruimte voor contemplatie en somberheid, tot uiting gebracht in de cleane zang van Maënpää. Hiermee komt een droevig maar mooi einde aan het sterke en veelzijdige album.

Behalve het reguliere album zijn er voor die-hard fans ook een aantal speciale edities verkrijgbaar, met remasters, instrumentale versies én de opnames van Live at Tuska Festvial 2013 als bonusmateriaal. Leuke extra’s al ben je met de ‘normale’ versie ook wel even zoet. De replay-waarde van The Forest Seasons ligt namelijk erg hoog; de composities zijn weliswaar lang maar ook zo weldoordacht en afwisselend dat ze blijven boeien. Time I was een sterk album maar The Forest Seasons blaast die (misschien in retrospect iets te?) bombastische plaat toch wel enigszins omver. Luister en oordeel vooral zelf; The Forest Season is wat ons betreft in elk geval een serieuze speler voor de jaarlijstjes van 2017.

Releasedatum: 21-07-2017 | Label: Nuclear Blast Records | Facebook

01. Awaken From The Dark Slumber (Spring)
02. The Forest That Weeps (Summer)