Wintersun – Live At Tuska Festival 2013

Leuk hebbeding voor fans
77/100

Het is momenteel Wintersun-week. Behalve het sterke nieuwe album The Forest Seasons verschijnt op 21 juli 2017 namelijk nóg een release van de Finse melodeathers. Live At Tuska Festival 2013 is de titel, en die dekt de lading volledig: dit is een live-registratie van het optreden van de band op het Tuska Open Air festival in 2013. Deze live-plaat is trouwens één van de bonussen op de speciale edities van The Forest Seasons maar verschijnt ook los, op vinyl.

Voor degenen die de band rond Jari Mäenpää in recente jaren aan het werk zag, is deze schijf volkomen herkenbaar. De set bestaat volledig uit materiaal van Time I (2012) en debuutplaat Wintersun uit 2004. Ondanks de, uhm, verre van spectaculaire hoes geeft Live At Tuska een goede weergave van de kracht en power die Wintersun in een live-setting op het publiek weet over te brengen. Vooral de songs van het debuut zijn om van te smullen, terwijl ook nu weer opvalt hoe groot de rol van de symfonische elementen is op de Time-songs. Jari is goed bij stem, zowel zijn harsh als cleans komen heerlijk binnen – zoals tijdens het epische refrein van Sons of Winter and Stars op mooie wijze geëtaleerd wordt.

Het gaat veel te ver om te zeggen dat deze opnames in de buurt komen van de studioversies; deze live-registratie is ook vooral een leuk hebbeding voor fans – en voor de gelukkigen die in 2013 op Tuska waren natuurlijk. Daar waar Jari normaal al zijn muziek tot in het extreme oppoetst, klinkt Live At Tuska opvallend naturel. Er lijkt weinig gesleuteld te zijn aan de recordings, die het vooral van hun energie moeten hebben. Een live-plaat haalt het natuurlijk niet bij het zelf live ervaren van een band; met bijna een uur muziek is dit echter een prima showcase, die je snel de tourdates van de band doet opzoeken. Helaas staat er momenteel geen tourdatum in Nederland op de agenda – daar komt hopelijk snel verandering in. Live At Tuska Festival 2013 is ondertussen een leuke live-plaat maar zeker geen verplichte kost. Enne, eerlijk is eerlijk: we missen het korte maar melodieuze energie-bommetje Beyond the Dark Sun toch wel een beetje in deze set.

Releasedatum: 21-07-2017 | Label: Nuclear Blast Records | Facebook

01. When Time Fades Away
02. Sons of Winter and Stars