White Skull – Will Of The Strong

Na dertig jaar gepiekt
85/100

Sommige bands kunnen hun hele carrière onder de radar doorvliegen zonder ooit echt door te breken. Het Italiaanse White Skull draait bijvoorbeeld al heel wat jaartjes mee. Volgend jaar mag de groep zelfs dertig kaarsjes uitblazen. De band heeft sinds 1995 regelmatig albums uitgebracht, hoewel het laatste album, Under This Flag, alweer uit 2012 dateert. Hoog tijd voor nieuw staal dus, en Will Of The Strong is plaat nummer 10. Veel bands worden rustiger als ze ouder worden, maar White Skull rijpt als een goede wijn en weet opeens hun meest agressieve album ooit uit te brengen.

Eerst even duidelijk maken: dit is natuurlijk een power metal band. Het intro laat er geen gras over groeien. Triomfantelijk, majestueus, en perfect de toon zettende voor wat komen gaat. White Skull was echter nooit een volledige symfonische power metal band, en zeker geen Rhapsody-kloon. Eerder wat meer traditionele heavy metal. Op Will Of The Strong trekt men echter vol de kaart van bombast. Dikke lagen orkest, beukende drums en gelukkig genoeg riffs en gitaarpower kenmerken hun muziek. Een band met zangeres is altijd een heikel punt voor velen, maar Federica “Sister” slaagt met vlag en wimpel. Haar stem vergt wat gewenning en kan wat beknepen overkomen, maar past bij de muziek. Ze zingt krachtig, vele malen beter dan wat Seven Kingdoms ons even geleden voorschotelde, en kan zich meten met die andere stoere dame in hedendaagse power metal: Noora Louhimo van Battle Beast. De band schittert op tracks als Holy Warrior, Grace O’Malley, I Am Your Queen en Shieldmaiden. Heldhaftige titels, met kenmerkende teksten, refreinen, en geen tekort aan smeuïge power metal.

Het moet gezegd dat de eerste helft veel overrompelender is dan de tweede. Naast eerder genoemde nummers zijn de titeltrack en het heerlijk beukende Lady Of Hope uitschieters, die de liefhebber zeker kunnen bekoren. Vanaf Hope Has Wings valt men wat terug in tempo. Dat levert dan werk op als Lay Over, dat weliswaar lekker klinkt, maar minder beklijft. Dat nummer en Warrior Spirit sluiten meer aan bij de oudere sound van White Skull, met meer heavy metal invloeden. Wel moeten we even Metal Indian vermelden, dat weliswaar wat cliché klinkt, maar meteen overtuigt. De track bevat zelfs folky melodieën, zonder de power metal te verliezen. De solosectie is waanzinnig snel en beukt erop los. Zo worden we graag verrast.

Will Of The Strong heeft alle ingrediënten voor bovengemiddelde power metal. Laat dit album eens opgemerkt worden door de grote meute, want er is teveel smakelijks te halen om ondergeschoven te worden. Neem even de tijd om te wennen aan de vocals. De teksten zijn lekker cliché, met veel zwaarden en glorie, maar nergens pretendeert deze band de redder van het genre te zijn. Sterker nog, ze waren er al voor de glorietijd (hehe) van power metal, toen Rhapsody de scepter zwaaide. Een uitstekend voorbeeld van een band die met de tijd meegroeit. Will Of The Strong steekt met kop en schouders boven de discografie uit. Checken die handel!

Releasedatum: 09-06-2017 | Label: Dragonheart Records | Website

01. Endless Rage
02. Holy Warrior