While She Sleeps – You Are We

Het laatste zetje richting de top?
85/100

Dat er geen decennia nodig zijn om een gevestigde naam te worden bewijst While She Sleeps. Fungeerden de Britten zo’n zes jaar geleden nog als voorprogramma van Bring Me The Horizon, anno nu zijn ze in staat om zelf ook een puike headliner tour neer te zetten. En daar is alle reden voor, want met You Are We brengt de band een plaat uit die zonder enige vertwijfeling meedingt in de categorie ‘Beste album van 2017’.

Toegegeven, While She Sleeps was geen onbekende naam (we zagen ze bijvoorbeeld samen met o.a. In Flames in 013), maar een geweldige indruk wisten de mannen uit Sheffield nog niet te maken. Opgericht in 2006 duurde het sowieso nog een tijdje voordat er professioneel materiaal op de planken lag; pas in 2010 bracht de band een eerste ep uit, gevolgd door debuutplaat This Is the Six in 2012. In datzelfde jaar wisten de mannen uit Sheffield ook nog eens een Kerrang! Award voor ‘Beste Britse nieuwkomer’ in de wacht te slepen.

Maar lange tijd leek het daar dan bij te blijven. Optredens kwamen er wel, maar als support acts van onder meer Architects en Asking Alexandria leek While She Sleeps eerder op een eeuwig voorprogramma dan een grote jongen die zelf de broek op kan houden. Dat keelproblemen vocalist Lawrence Taylor ervan weerhielden om delen van 2013 en 2014 op te treden deden de ontwikkeling van de band ook geen goed. Hoewel Brainwashed een puike tweede plaat bleek te zijn, bleef een échte doorbraak nog steeds uit. Naar verwachting gaat You Are We dan eindelijk dat laatste zetje geven.

Deze derde full-length is er eentje waar de core-liefhebbers hun vingers bij af kunnen likken. Het openingsnummer (tevens de titeltrack) begint met een akoestisch gitaarlijntje, maar trapt na ongeveer een halve minuut You Are We definitief af, om elf nummers lang niet meer te stoppen. Het muzikale geweld dat het Britse vijftal tentoonspreidt is overduidelijk melodieus, wat zij die van metalcore houden wel móét aanspreken, terwijl het op andere momenten weer drie gradaties lomper is dan bijvoorbeeld hun Australische genre-genoten van The Amity Affliction, waardoor death-core gekkies deze plaat ook gerust eens een kans kunnen geven.

You Are We is rijkelijk gevuld met spot on hooks, wat ervoor zorgt dat nummers binnen een mum van tijd in je hoofd blijven rondzingen. En dat zijn geen identieke tracks; Steal The Sun ramt en schreeuwt meer dan Wide Awake, terwijl Civil Isolation nog meer dan voorgaande tracks tegen de hardcore aanleunt. Sowieso is dat een aspect wat While She Sleeps vandaag de dag typeert; het is net zoveel hardcore als metal. Silence Speaks bevat dan weer een sound en gevoel dat als ‘Bring Me The Horizon on steroids’ kan worden omschreven; dat Oliver Sykes aan dit nummer heeft meegewerkt wekt daarom geen verbazing. Waar ‘BMTH’ toch meer richting de pop is afgedreven, lijkt While She Sleeps het gat dat ze daarmee achterlaten weer moeiteloos op te vullen.

Moge het nog niet duidelijk zijn; ga ze met eigen ogen en oren zien en horen als je kunt. Ze staan onder meer op Graspop en Jera On Air, ongetwijfeld met legio nieuwe tracks op de setlist. Ben je te lui of te arm om dat te (kunnen) doen? Geen paniek, er verschijnt eind juni sowieso weer een verslag van het eerstgenoemde Belgische festival op Ragherrie. Ben je er toch een beetje bij.

Releasedatum: 21-04-2017 | Label: Arising Empire | Facebook

01. You Are We
02. Steal The Sun