We Came As Romans – Cold Like War

Vult de leegte van Linkin Park weer op
80/100

Door het overlijden van Chester Bennington van Linkin Park is een zoveelste icoon weggevallen in de hedendaagse muziek. Inmiddels is het echter al weer even geleden en zou je je mogen afvragen of er ook in dit geval enige waarheid schuilt in “de één zijn dood is de ander zijn brood”. Misschien wel. Gezien de prominente rol van Bennington in Linkin Park is niet uit te sluiten dat zij ermee op zullen houden. De leegte die zij daarmee zouden achterlaten zou, in elk geval deels, opgevuld moeten worden door We Came As Romans (WCAR). Niet alleen heeft de stem van Kyle Pavone hier en daar iets weg van die van de zanger van Linkin Park, maar de band zou ook muzikaal verder gaan waar Linkin Park ophield.

Na een hoop gezeik heeft de band inmiddels een nieuw onderkomen gevonden bij SharpTone Records en komen zij met een nieuw album: Cold Like War. De fans kijken al enige tijd reikhalzend uit naar de opvolger van het in 2015 verschenen album met de pakkende titel We Came As Romans.

Op Cold Like War hebben de vijf Amerikanen zichzelf overtroffen (of in elk geval geëvenaard). Als je de schijf voor het eerst luistert, kijk je wel even twee keer of dit wel het goede album is dat je hebt opgezet, of dat je per ongeluk een lounge-cd van je zusje aan hebt staan, de eerste anderhalve minuut van Vultures With Clipped Wings doet daar namelijk erg aan denken.
Maar dan komt Dave Stephen er met zijn openingszin doorheen en is iedere associatie met lounge volledig tot moes geslagen. Trouwens, tijdens Promise Me kunnen ze er ook wat van.

Two Hands begint met de meest geniale (of cheesy) line van het hele album: “To say I’m losing sleep, is to assume I even slept.” Het gevoel dat vervolgens bij de rest van het nummer boven drijft, mede gevoed door het gebruik van synthesizers, roept toch weer onvermijdelijk die vergelijking op met Linkin Park en voedt bovendien de gedachte dat WCAR het gewoonweg verdient om door een groter publiek te worden ontdekt.

Het samenspel van de zang van Pavone en de strot van Stephen loopt als een uurwerk. Misschien is het daarom wel enigszins verbazingwekkend te noemen dat op If There’s Nothing To See de gastvocalen van Eric Vanlerberghe, zanger van I Prevail, te horen zijn. Alhoewel, samen met Michael Martenson (van Boys of Fall) heeft Vanlerberghe vorig jaar een cover opgenomen van WCAR, namelijk Regenerate. Het is te hopen dat de samenwerking met Vanlerberghe in de toekomst wordt uitgebreid. het werkt goed samen.

Bottom line: We Came As Romans heeft een album afgeleverd dat staat als een huis en dát smaakt naar meer. Enig minpuntje is dan ook dat het niet zo héél lang duurt. Weliswaar tien nummers, maar in totaal nog geen 40 minuten. Kortom, dat wordt wederom reikhalzend uitkijken naar het volgende werk!

Releasedatum: 22-10-2017 | Label: Sharptone Records | Facebook

01. Vultures With Clipped Wings
02. Cold Like War