Wastes – Into The Void Of Human Vacuity

Funeral die de mist in gaat
50/100

Wastes is ontstaan na een nacht met heel wat alcohol in Zuid Frankrijk. Frontman Laurent, bekend van Mourning Dawn, verzamelde enkele companen om zich heen en zo ontstond de band Wastes. De muziek werd geschreven op ‘Wasted’ momenten. Naast Laurent maken ook David (sordide), Kostas (Pantheist), Nadine (Ashtar), Frederic en Julien (Ataraxie) onderdeel uit van de band. Deze samenkomst van muzikanten speelt een wat extremere vorm van funeral doom.

Into The Void Of Human Vacuity is het debuut van de band en bestaat uit 1 nummer van 45 minuten. Niet zo uniek zoals label Code666 ons wil doen geloven, maar heel vaak zie je dit niet. Ook bepaald geen gemakkelijke klus om als band mee te debuteren. Het vergt immers nogal wat vaardigheden om een dergelijk kolossaal stuk spannend te houden en veel bands zakken eerder door het ijs dan dat ze hiermee slagen. Het debuut is voorzien van een wat abstracte hoes van de Mexicaan Tony Sandaval die de juiste sfeer neerzet.

Als we de muziek onder de loep nemen blijkt de funeral doom langzaam te zijn maar toch boven het gemiddelde tempo te liggen. Af en toe zijn er wat versnellingen, met name in het laatste kwart dat ook het beste gedeelte van het album is. Vocaal is er een diepe grunt en een wat screamiger klinkende grunt die Nadine en Laurent voor hun rekening nemen. De muziek is riff-georiënteerd en roept gevoelens van leegte, zwaarmoedigheid en vertwijfeling op. Het is geen funeral doom die een doomdeath oorsprong heeft. Nee hier zit een aardig pak black metal in het DNA.

Wastes gooit echter geen triple twintig met hun debuut. De muziek is langdradig, saai en weet een ongemakkelijk gevoel op te roepen waardoor je de neiging hebt het album uit te zetten. Of dat als een compliment opgevat moet worden moeten de bandleden zelf maar bepalen. Feit is dat het enige plezier dat ik aan dit album beleef de intrigerende hoes betreft en dat kan toch nooit de bedoeling zijn.

Releasedatum: 15-06-2018 | Label: Code666 Records | Facebook

01. Into The Void Of Human Vacuity