VUUR – In This Moment We Are Free — Cities

Smakelijke en lekker stevige progressieve stedentrip
87/100

Tien jaar na haar vertrek bij The Gathering is Anneke van Giersbergen terug met een nieuwe progressieve metalband: VUUR. Of nouja, ‘terug’; In het afgelopen decennium is de charismatische zangeres natuurlijk nooit echt weggeweest; haar Agua de Annique was voor metal-begrippen wat soft maar met The Gentle Storm (in samenwerking met Arjen Lucassen) maakte ze dat meer dan goed. Het album van dat project, The Diary, viel bij ons erg in de smaak en ook live maakte de muziek van TGS indruk, zowel tijdens FemME 2015 als in de rol van support voor Delain in Biebob, Vosselaar. Onderwijl deed Anneke nog sessie-werk (Ayreon en Devin Townsend) én timmerde de Brabantse ook als solo-artiest aardig aan de weg. In die laatstgenoemde hoedanigheid zagen we haar kortgeleden nog in de kelder van Dynamo tijdens de FemME 2017 pre-party. Het moge duidelijk zijn: van Giersbergen is een drukbezette dame. En met haar nieuwe band (dus geen project deze keer maar een ‘echte’ band) VUUR gaat ze het er zeker niet rustiger op krijgen.

Lijdend voorwerp van deze recensie is VUUR-debuut In This Moment We Are Free — Cities. De bandleden die Anneke voor de opnames van deze plaat om zich heen verzamelde, zijn niet de minsten. Ed Warby (drums) is bekend geworden voor zijn bijdragen aan Ayreon, Star One, Gorefest en Hail of Bullets. Bassist Johan van Stratum (Stream of Passion) speelde eerder al als live-muzikant mee bij The Gentle Storm. Ook gitarist Ferry Duijsens kennen we vooral van The Gentle Storm en zijn snarenstrelende collega Jord Otto herinnert u zich misschien nog van ReVamp, de band van Floor Janssen tussen haar lidmaatschap van After Forever en Nightwish in. Leuk en aardig, al die ‘grote namen’ uit de Nederlandse metalscene – het gaat natuurlijk maar om één ding: de kwaliteit van deze plaat. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: In This Moment We Are Free — Cities is een bijzonder vermakelijk album geworden, vol songs om je vingers bij af te likken.

De zang van van Giersbergen is (natuurlijk) alomtegenwoordig en weet (zoals altijd) te overtuigen. Ook op het vlak van de songwriting is dit een erg interessante muzikale exercitie, zo blijkt al na een paar seconden van opener My Champion. De aan steden gekoppelde nummers hebben elk een eigen karakter, waarbij licht-progressieve elementen, melancholische zang én meer technische metal-aspecten (The Martyr and the Saint) allemaal een belangrijke plek innemen. VUUR klinkt ondertussen opvallend hard & heavy, niet in de laatste plaats dankzij het fijne gitaarspel. De tracks op In This Moment We Are Free zijn ontzettend catchy en bovendien erg veelzijdig. Sail Away is misschien wel de grootse oorwurm van het stel, en dan vooral het refrein, terwijl ook Your Glorious Light Will Shine zich in positieve zin weet te onderscheiden. Krijg die songs maar eens uit je kop!

Met het aan Parijs gekoppelde Reunite! komt er na 65 minuten pas een eind aan de smakelijke stedentrip van In This Moment We Are Free — Cities. Eigenlijk staat er niet één matig nummer op deze plaat, waardoor de speelduur stukken korter lijkt dan daadwerkelijk het geval is. VUUR maakt indruk met dit debuut en hoewel het album af en toe een rustmoment kent, zorgt het solide bandfundament voor een lekker stevig raamwerk waarbinnen Anneke de muziek op wonderschone wijze inkleurt met haar afwisselende en gevoelvolle stemgeluid. VUUR levert bovendien een echte groeiplaat af; ondanks dat er een aantal catchy songs bijzitten die je vanaf de eerste seconde bij je kladden pakken, wordt het album na meerdere luisterbeurten alleen maar beter en interessanter. In This Moment We Are Free — Cities is een dikke aanrader voor liefhebbers van alle 837 verschillende vormen van progressief-melodische ‘alternatieve’ muziek en fans van ‘onze’ Anneke van Giersbergen in het bijzonder.

Releasedatum: 20-10-2017 | Label: InsideOut Music | Website

01. My Champion – Berlin
02. Time – Rotterdam