Volumes – Different Animals

Zoals de naam al zegt: een heel ander beestje
73/100

Naar de derde langspeler van Volumes werd met gemengde gevoelens uitgekeken. In de eerste plaats omdat dit de eerste plaat is zonder Michael Barr, welke er sinds het prille begin in 2009 bij was. Zijn vervanger, Mike Terry (ex -Bury Your Dead), wist ons afgelopen november in 013 Tilburg daarnaast niet echt te overtuigen van zijn zangkwaliteiten. Ook zorgden de reeds vrijgegeven tracks Feels Good en On Her Mind niet direct voor een brede glimlach op mijn gelaat. Feels Good is gewoonweg saai en te poppy, terwijl op On Her Mind wordt samengewerkt met de populaire en opkomende rapper Pouya. Zodoende leek Volumes zich voor mijn ogen langzaamaan te ontpoppen tot een nieuw soort Linkin Park. Gelukkig bewijst Different Animals toch nog enigszins het tegendeel.

Wanneer Waves Control namelijk zijn intrede doet openbaart zich direct het echte Volumes-geluid, zoals we gewend zijn van de band. Progressief doch groovend, met een atmosferische ondertoon: het is niet voor niets dat Volumes gold als één van dé kenmerkende djent-bands gedurende de begindagen. Debuut Via (2011) behoort dan ook nog steeds tot één van de favorieten. Op No Sleep (2014) werd al flink geflirt met meer poppen en minder beuken, maar dat is nog steeds een erg sterk album te noemen. Door Waves Control lijkt de schade beperkt te blijven. Zelfs Mike Terry schreeuwt soms mee de pannen van het dak!

Maar…dan is daar Finite en krab ik ietwat ongemakkelijk op mijn (kalende) achterhoofd. Een Ed Sheeran-achtige intro lag immers niet geheel in de lijn der verwachting. Een echt frisse oorwurm mag het wezen en wanneer live net zo zuiver gezongen kan worden, is dat wel complimentwaardig, maar het kan zich nooit meten aan sterke oude songs als Wormholes en Edge Of The Earth.

Wellicht mag ik in dit geval een oude rot genoemd worden, maar ook Feels Good weet mij niet bepaald een strak latje te geven. Naast de kenmerkende intro gebeurt er gewoonweg te weinig en hetgeen wat er gebeurt valt eigenlijk net de verkeerde kant op. Het middenstuk kent een goed technisch gedeelte, maar wordt helaas overstemd door de aanwezige pop-elementen. Toegegeven, Giel Beelen zal er zijn eenogige slang vast niet voor uit de broek toveren, maar het is wel de meest kazige track die de band ons tot op heden heeft voorgeschoteld.

Disaster Vehicle doet dit dan weer een stuk beter en zorgt er dan ook, samen met het eerdergenoemde Waves Control en het afsluitende (verrassend krachtige) Left For Dead, voor dat er op Different Animals toch ook wel het e.e.a. te smikkelen en smullen valt. Ook voor diegene die de band al een tijdje op zijn rader gesignaleerd heeft. Er wordt dan ook naar hartenlust geschreeuwd door beide frontmannen.

Afgewisseld door een tweetal (kortdurende) muzikale interludes, zijn daar Hope en On Her Mind. Rap wordt in deze twee tracks gemengd met de progressieve, technische stijlelementen van djent. Het kostte me even wat tijd om eraan te wennen, maar toch is het wel een richting welke ook Volumes redelijk goed weet uit te bouwen. De veelvuldige vocale wisseling tussen rap, grunt en clean vocals zorgt voor een veelzijdig geluid. Als ze ook op deze tracks het suikerspinnen-effect nog wat omlaag weten te schroeven, kan het nog wel eens een interessante koerswijziging zijn. Verandering van spijs doet immers eten. Dit is echter geen vrijbrief voor de band om er een heel album mee te vullen, laat dat even duidelijk zijn.

Different Animals is, zoals de band wellicht wil benadrukken middels de albumnaam, inderdaad wel wat andere koek. Het geheel lijkt te neigen naar een meer commercieel geluid, waardoor de tracks veel sterker beklijven dan voorheen, wat meer uitzondering dan regel is in het genre waarin Volumes opereert. Zodoende komt het album dan ook uit op een dikke voldoende, maar een monsterscore blijft achterwege. Het is dan ook meer een huisdier dan een daadwerkelijk wild beest te noemen. Desalniettemin blijven we bij Ragherrie hopen dat het laatste optreden binnen korte termijn zal worden rechtgezet en blijven we toch een zwak houden voor de band. Zo hebben we er allemaal wel een aantal, toch?

Releasedatum: 09-06-2017 | Label: Fearless Records/Spinefarm Records | Facebook

01. Waves Control
02. Finite