Violet Cold – Anomie

Black metal met een romantisch randje
78/100

Violet Cold is een eenmansband uit Azerbeidzjan, en is opgericht door Emin Guliyev. De band is in de basis te omschrijven als atmospheric black metal, maar ook zijn flinke shoegaze invloeden en wat folk terug te horen in de muziek. De band is sinds 2013 actief en heeft sindsdien een enorme discografie opgebouwd die vooral uit singles bestaat. Desalniettemin is Anomie toch alweer de vijfde full-length van Violet Cold in vier jaar tijd.

Misschien ook noemenswaardig: sinds het opnemen van Anomie heeft de band alweer een bijdrage geleverd aan een split, een compilatie gemaakt én een ep uitgebracht. Productief is Violet Cold dus zeker. Deze band is een creatief meesterbrein, óf hij brengt zijn muziek te snel uit; het antwoord laten we in het midden. Anomie is in ieder geval een heruitgave, die deze keer in de vorm van een dubbel-lp en een cassette (100 stuks) wordt uitgebracht door een samenwerkingsverband van de Amerikaanse labels Tridoid Records en Fólkvangr Records.

Anomie bevat zes nummers die ruim 50 minuten aan muziek opleveren. Afgetrapt wordt met de titeltrack waarin black metal met wat gaze en oosterse invloeden wordt vermengd. Het nummer kent een mooie balans tussen deze invloeden. De goede, maar wat monotone, scream is prominent aanwezig en de drums ratelen af en toe lekker flink door. Het nummer baart opzien door een mooie, Enigma-achtige, passage in het midden, wat een heerlijk rustmoment oplevert. Daarna wordt Anomie geleidelijk aan weer opgebouwd tot er met prachtige oosterse invloeden wordt afgesloten.

She Spoke of Her Devastation begint met een mooie rustgevende shoegaze-passage waarin cleane gitaren doen denken aan bands als Alcest, Lantlos en soortgelijke bands. De instrumentale passages zijn lang maar dat is alleen maar goed. Af en toe duikt er een scream op over de uitwaaierende gitaarlijnen heen, nog spaarzamer klinkt er een versnelling door, maar altijd blijft de dromerige rustgevende ambiance als een deken over de muziek hangen. Heerlijk. Deze track is met zijn (ruim) tien minuten het langste nummer op Anomie maar voelt veel korter aan en dat is een compliment.

Violet Cold weeft af en toe folkinvloeden door de muziek, met name door een oosters instrument dat in het eerste nummer en de afsluiter de kop opsteekt. In het wat hardere My Journey To Your Space zijn twee passages verweven waarin een vrouw in het Azeri wat zwoel praat. De stukken worden op een natuurlijke wijze geïntegreerd in de muziek en geven, mede doordat goed gedoseerd wordt, een aangename afwisseling.

Violet Cold heeft met Anomie een intrigerend album uitgebracht. De grenzeloze black metal wordt vrij geïnterpreteerd en kent veel rustige invloeden. Daarom roept het album regelmatig gevoelens van intimiteit en zelfs van romantiek op, en dat is toch geen vanzelfsprekendheid binnen het metalgenre.

Echte agressie kom je op Anomie niet tegen. Zouden we dat ook verwachten met een nummer als Lovegaze op de tracklist? Lovegaze is meer ingetogen, en hoewel het nergens echt stoort was wat meer pit in dit nummer welkom geweest. Dit kritiekpunt is illustratief voor het album. Een beetje meer black zou tot een betere muzikale balans hebben geleid. Ondanks de vele uitgaven die Violet Cold uitbrengt is de kwaliteit op Anomie wel degelijk aanwezig. Guliyev weet mooie composities te smeden die wel wat tijd nodig hebben om in te dalen. Alhoewel sommige zaken nog wat geraffineerder mogen is dit een plaat die met name voor liefhebbers van shoegaze best eens interessant zou kunnen zijn.

Releasedatum: 21-07-2017 | Label: Tridroid Records/Folkvángr Records | Facebook

01. Anomie
02. She Spoke Of Her Devastation