Vintersorg – Till Fjälls Del II

De cirkel is rond
90/100

De Zweedse muzikant/zanger Andreas ‘Vintersorg’ Hedlund ken je misschien van (progressieve/folk/black) metalbands als Borknagar, Cronian, Otyg óf van het leidend voorwerp van deze recensie, zijn band (want het is al lang geen solo-project meer) Vintersorg. Na de geweldige folky debuutplaat Till Fjälls (1998) bewandelde Vintersorg jarenlang met groot succes de iets meer progressieve paden om nu, bijna twintig jaar en een stapeltje albums later, met een ‘opvolger’ voor Till Fjälls op de proppen te komen. We plaatsen het woordje ‘opvolger’ bewust tussen aanhalingstekens, want Till Fjälls Del II is meer dan een simpele ‘back to roots’-plaat; het is veel eerder het sluitstuk van een muzikale cirkel.

Beide albums sluiten dan ook niet naadloos op elkaar aan, al is het maar omdat de productiemogelijkheden die Hedlund anno 2017 tot zijn beschikking heeft een veel beter klinkend resultaat mogelijk maken. We hebben op Del II trouwens te maken met nieuwe composities en geen opnieuw opgenomen oud werk of verbouwde demo’s of iets dergelijks. Het is daarom geen wonder dat de progressieve neigingen van recente albums als Jordpuls (2011) en Naturbål (2014) hun sporen hebben nagelaten; Till Fjälls Del II ligt op het eerste gehoor vooral dankzij de folky sfeer in het verlengde van het debuut. De authentieke (en uit duizenden herkenbare) cleane zang van Hedlund, de subtiele symfonische touches, de teksten in het Zweeds en de opbouw van de nummers; Till Fjälls Del II is een album dat door fans van het andere werk van Hedlund blind kan worden aangeschaft.

Till Fjälls Del II bevat ruim vijftig minuten progressieve folkmetal van ontzettend hoog niveau, al lijkt de drift tot experimenteren deze maal wat te zijn geluwd. Hedlund en zijn secondanten Mattias Marklund (gitaar) en Simon Lundström (bas) zijn echter nergens op een misstap te betrappen en het album verveelt dan ook geen seconde, zelfs nadat het album tien keer (op repeat) voorbij is gekomen. De black metal-invloeden hebben voor het eerst in lange tijd weer een wat prominentere rol, al is veelzijdigheid nog altijd het sleutelwoord; opener Jökelväktaren begint bijvoorbeeld furieus om al snel op natuurlijke wijze over te gaan op catchy folk-refreintjes gevuld met de Vikingzang van Hedlund. Net als op het originele Till Fjälls is er ook nu een smaakvolle gastbijdrage van een vrouwelijke zangeres, deze keer op het nummer Vårflod. Enfin: er valt ontzettend veel te ontdekken aan deze plaat. Als leuk extraatje bevat het album een tweede cd, met daarop de ep Tillbaka till Källorna (‘terug naar de bron’) bestaande uit vier opnieuw gearrangeerde songs die in tegenstelling tot de songs op het album zelf wél uit de beginperiode van Vintersorg stammen.

Met dit sterke tiende album is de cirkel rond, of zo voelt het althans. Vintersorg grijpt in sommige opzichten terug naar het begin, maar de band is tegelijkertijd een lading muzikale ervaringen en invloeden rijker. Of, zoals Hedlund het zelf treffend omschrijft: ‘Del II en Til Fjälls verhouden zich tot elkaar als helften van een lang gescheiden tweeling die na vele jaren herenigd worden; in essentie nog altijd met elkaar verbonden ondanks compleet verschillende ervaringen en perspectieven’. Mooier kunnen we het zelf niet zeggen.

Releasedatum: 30-06-2017 | Label: Napalm Records | Facebook

Cd 1:
01. Jökelväktaren