Vhäldemar – Old King’s Visions (EP)

Kort en krachtig
70/100

Kaas is veelzijdig. Je kan het als gerecht eten, als hoofdingrediënt gebruiken, of als garnering. Zo is het met metal ook. Af en toe hebben we een borrelhapje nodig. Dat is vast de reden dat het Spaanse Vhäldemar ons trakteert op deze korte ep. Het laatste album dateert alweer uit 2013 en het is niet alsof deze band bij een groot publiek bekend is. Even kennismaken voor de introducés.

Op een kort intro na bevat de ep drie eigen nummers en een Helloween-cover. Het snelle 1366 (Old King’s Visions Pt. V) is al een goed nummer om mee te beginnen Het is een snelle, krachtige power metal track, met sterk refrein. Wat betreft de zang van Carlos Escudero; dat moet je ding maar net zijn, met zijn hese rasp. Een schorre Ralf Scheepers is een referentiepunt. ZIjn stem is wel helder en verstaanbaar, en heeft weinig accent voor een Spanjaard. Howling At The Moon mag er ook zeker zijn, met pakkende hooks en een ijzersterk refrein. De melodie is folky en krachtig. De Gorgar-cover van Helloween is er één van een onbekender nummer (van debuutplaat Walls Of Jericho) en dat siert de band. Er wordt niet al te veel van het origineel afgeweken, maar de aanwezigheid van toetsen geeft de cover wat meer eigenheid. De gangshouts zijn wat bruter en zanger Carlos channelt zijn innerlijke Kai Hansen. De verwerking van Hall Of The Mountain King komt echter krachtiger over. Als ‘overblijver’ is er nog I Will Stand Forever, dat wat meer hardrock klinkt.

Dit is typisch een zoethoudertje, maar het gaat snel en makkelijk naar binnen. De nummers zijn allemaal goed te pruimen, alleen dat Intro halverwege had weg gemogen. Veel woorden hoeven we er niet aan te wijden. Vhäldemar is een gitaargedreven melodische power metal band, en dan weet je welk vlees je in de kuip hebt. De fans kunnen even smikkelen en smullen, maar de fijnproever kan wachten op het hoofdgerecht, want er komt sowieso een album aan. Toch moeten de connaisseurs dit niet afdoen als fastfood, want er is zeker wat leuks te vinden op dit korte werkje. Verwacht alleen geen hoogstandje.

Releasedatum: 05-05-2017 | Label: Fighter Records | Website

01. 1366 (Old King’s Visions Pt. V)
02. I Will Stand Forever