Vhäldemar – Against All Kings

Simpel, maar misschien iets te makkelijk
68/100

In mei namen we de ep Old King’s Visions van Vhäldemar onder de loep. Een makkelijk hapje, maar zoals gezegd niets hoogstaands. Gewoon fijne power metal voor tussendoor. Nu is er dan het album, genaamd Against All Kings. En wat denk je? Alle nummer van de ep staan hier ook op! Nouja zeg! Behalve de Helloween-cover dan. Het is alweer vier jaar geleden dat deze band voor het laatst een volledig album afleverde en alleen echte power metal fans zullen Vhäldemar kennen. Maar daar zijn wij ook voor: om te kijken of er meer valt te halen dan je zou denken.

Vhäldemar brengt ons power metal met een speed metal-inslag. Denk aan de eerste platen van Blind Guardian en Helloween en dan zit je goed. De zang van Carlos Escudero lijkt op een mix tussen Ralf Scheepers (Primal Fear) en Andi Deris (Helloween). De keyboards doen een stapje terug, om zo de gitaren prominent in de mix te kunnen zetten. Toch begint Against All Kings als een heavy metal-album, met het stampend rockende Metalizer. Het is een lekker begin, met veel gillende falsetten en clichématige, doch pakkende, riffs. Old King’s Visions kennen we van de ep, en is nog steeds lekker in zijn simpliciteit. Sowieso neemt Vhäldemar niet al te veel risico en hebben de nummers veelal dezelfde structuur. Niet heel erg, want deze muziek mikt toch voornamelijk op hooks en een pakkende melodie.

Dat krijgen we dan ook. Lekker doordreunende nummers als Eye For An Eye en I Will Stand Forever beuken goed door. Howling At The Moon is wat melodischer getint, maar doet ook aan het folky Spaanse Mägo De Oz denken. De keyboards zijn wat prominenter en we horen zelfs een fluitje. Als The Last To Die opeens met gehuil van een baby begint, vrezen we even voor een ballade, maar al snel gaat het gaspedaal omlaag en krijgen we metalriffs en bassdrums. Ook Rebel Mind brengt knallende refreinen en melodische leads. Welbekende elementen, volgens een beproefd recept. Een ballade krijgen we dus niet, hoewel de titeltrack wel wat midtempo is en wat dramatischer overkomt. Alleen de twee korte intermezzo’s Vulcano en Titans In D Minor hadden achterwege gelaten mogen worden.

Against All Kings is zo’n plaat die bij geen enkele casuele liefhebber van power metal pannen zal breken. De band musiceert allerminst slecht en goede nummers zijn er zeker weten, maar het is vrij clichématig en standaard. Voor velen niet echt een probleem, maar tegelijkertijd speelt de band zich er niet extra mee in de kijker. Met Rebel Mind, Howling At The Moon en Metalizer kunnen we wel degelijk wat sterke momenten noteren en komt Against All Kings ook niet als een zwak album uit de bus. Het mist alleen net dat beetje extra.

Releasedatum: 07-11-2017 | Label: Fighter Records | Website

01. Metalizer
02. Old King’s Vision (Part V)