Vertrar Draugurinn – I (EP)

Fijn voorproefje
78/100

Vetrar Draugurinn. De naam klinkt misschien als een obscure black metalband uit IJsland of een minimalistisch neofolk-project ontstaan diep in de Scandinavische bossen; niets blijkt echter minder waar. De band komt ‘gewoon’ uit Nederland en is het nieuwe kindje van gitarist/componist Eric Hazebroek, die de laatste jaren deel uitmaakte van het populaire Stream of Passion. Op 30 maart 2017 verschijnt de eerste release van Vetrar Draugurinn; de ep I. Een fijn voorproefje van wat nog komen gaat!

Met het ter ziele gaan van Stream of Passion in 2016 zocht (en vond) Hazebroek in Vetrar Draugurinn een nieuwe muzikale uitdaging. De band laat weten dat alle songs voor het aankomende debuutalbum al geschreven zijn; maar eerst wordt dus deze (in gelimiteerde oplage verkrijgbare) ep uitgebracht. I is misschien niet de meest aansprekende of pakkende titel, de muziek maakt dat echter meer dan goed. De ep bevat vier songs vol stemmige female fronted metal, met een glansrol voor Autumn-vocaliste Marjan Welman.

Door haar opvallende stemgeluid doen rustigere momenten (en refreintjes) op songs als Vigil (For the Lost Children of Our Generation) in de verte wel wat aan Autumn denken. I heeft echter ook voldoende zwaardere passages (met bijna nu-metal-achtige laaggestemde gitaren, luister maar eens naar Bleak Earth) en is als geheel lekker gevarieerd, ondanks de korte speelduur van nog geen 21 minuten. Het ingetogen en broeierige, door subtiele strijkers-partijen ingekleurde slotakkoord Solis laat zien dat Hazebroek ook met andere stijlen dan rock en metal uit de voeten kan. De songs op I zijn behoorlijk pakkend, zonder overgeproduceerd suikerzoet of uitgesproken catchy te zijn, maar nestelen zich na verloop van tijd wel als ware oorwurmen onder je schedeldak. De droevige maar tegelijk dromerige sfeer is alomtegenwoordig en bijzonder doeltreffend – en precies daardoor weet deze release zich van de grijze massa te onderscheiden.

Sfeergerichte bands als Vetrar Draugurinn zijn een verademing tussen de honderden (veelal matige) Nightwish-klonen die de female fronted metal-hoek rijk is. I is een aangename kennismaking met een veelbelovende band, en deze ep smaakt naar meer. Zoals gezegd is het vizier van de muzikanten gericht op het binnenkort te verschijnen debuutalbum; wij zijn benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Gaat dat zien tijdens FemME later dit jaar!

Releasedatum: 30-03-2017 | Label: Dark Skies Coming Records | Website

01. Bleak Earth
02. Vigil (for the Lost Children of our Generation)