Varg – Götterdämmerung (EP)

Goedkoop scoren?
65/100

De Duitse wolven van Varg zijn – een jaartje na het nu niet bepaald geweldige Das Ende aller Lügen – terug met een verse ep met daarop een viertal splinternieuwe songs. Maar we vragen ons toch wel af wie er nu eigenlijk op deze kortspeler vol makkelijke melodeath zit te wachten.

‘Götterdämmerung’ is een directe Duitse vertaling van het bekendere ‘Ragnarök’ en laat zich het best uitleggen als ‘Godenschemering’. Het is binnen het raamwerk van de Noorse mythologie een toekomstige periode, waarin een grote slag zal plaatsvinden en de wereld uiteindelijk verwoest én herboren zal worden. De Duitse term zelf is vooral bekend geworden als titel van het laatste deel van de vier Der Ring des Nibelungen-opera’s van Richard Wagner, al volgt die vertolking de mythologische gebeurtenissen niet echt nauw en lijkt Varg voor deze ep vooral geïnspireerd te zijn door de Oud-Germaanse versie.

Varg boogt ook nu weer op hun (inmiddels bekende) formule: alles aan de stijl van deze band is op en top Duits (inclusief een lichte neiging tot overacting) waardoor het geen wonder is dat deze wolven het vooral in hun thuisland bijzonder goed doen. Buiten de eigen landsgrenzen maakt de lekker simpele en dik aangezette melodeath met een heidens sausje en Duitstalige teksten echter minder indruk – al behoort Varg duidelijk tot de groep bands die live overtuigender zijn dan op plaat; met een paar pilsjes achter de kiezen en één in de hand is dit dan ook prima muziek om de nekspieren lekker op los te gooien.

Maar: we beoordelen hier een nieuwe release en geen concert. Hoewel Götterdämmerung meer nieuw materiaal bevat (en daardoor automatisch meer bestaansrecht heeft) dan de vorige ep Rotkäppchen uit 2015, blijft de band ook nu weer grotendeels in dezelfde groef hangen waar ze ergens tussen het heerlijke debuut Wolfszeit (2007) en de veel minder boeiende opvolger Blutaar (2010) in verzeild zijn geraakt. De weg van het niet bijster interessante Das Ende aller Lügen (2016) wordt gevolgd, met name de titeltrack van de nieuwe ep, en het moge duidelijk zijn dat het trucje van gelikte melodieën gecombineerd met oppervlakkige pagan-elementen anno 2017 geen deuk in een pakje boter meer weet te slaan. Energie en catchy gitaarwerk heeft Götterdämmerung evenwel meer dan genoeg, ondanks de bijzonder korte speelduur van slechts 16 minuten. Het duistere en vrij trage afsluitende nummer Knochenpfad is bovendien een aangename verwijzing naar het black metal-verleden van Varg, al legt deze song te weinig gewicht in de schaal om de ep écht te kunnen redden. Tenenkrommende momenten, zoals het compleet misplaatste tot vier tellen op Hel, doen afbreuk aan de amusementswaarde en wekken bij ons het ernstige vermoeden dat Varg met dit ‘tussendoortje’ vooral goedkoop wil scoren. En geef ze eens ongelijk; met hun weinig indrukwekkende nieuwste album Das Ende aller Lügen slaagde de band er zelfs in in de top 20 van de Duitse albumcharts terecht te komen…

Commercieel succes staat echter niet altijd gelijk aan goede muziek. De inwisselbaarheid en de eenvoud van deze ‘pagan’ metal kunnen ons dan ook maar matig bekoren. Niets dan lof voor de energieke live-shows van Varg maar op plaat weet de band de laatste jaren nauwelijks te boeien. Ook deze nieuwe ep Götterdämmerung bevat, op een paar korte gitaarmomenten en het fijne laatste nummer na, te weinig substantieels om ons de oren echt te doen spitsen.

Releasedatum: 14-04-2017 | Label: Napalm Records | Website

01. Götterdämmerung
02. Hel